Toyota en Panasonic hebben zich voorgenomen de batterij voor elektrische auto’s universeel te maken. Om dit voor elkaar te krijgen willen de Japanse bedrijven een consortium oprichten. Het moet een groep van bedrijven die met batterijtechnologie te maken hebben bijeen brengen. Het plan is in eerste instantie vooral gericht op een standaard voor alle Japanse bedrijven. Gehoopt wordt dat zij zo internationale concurrentie aankunnen.
Zusters en rivalen
Volgens de geruchten gaan zowel zusterondernemingen als rivalen van Toyota en Panasonic zich aansluiten bij het samenwerkingsverband. Het zou bijvoorbeeld gaan om autofabrikanten als Daihatsu, Mazda en Honda. Het is hierbij niet alleen de bedoeling dat tot een bepaalde standaard voor batterijen wordt gekomen. Ook ontwikkelingen op andere vlakken van batterijtechnologie moeten worden uitgewisseld tussen de aangesloten bedrijven. Dit kan om verschillende zaken gaan.
Hergebruik
Een belangrijk speerpunt is bijvoorbeeld het hergebruik van batterijen. Daar wordt volgens velen nog onvoldoende mee gedaan op dit moment. Ook het terugbrengen van de productiekosten op allerlei manieren zal worden onderzocht. De kosten vormen een flinke post wanneer gekeken wordt naar de kosten om een elektrische auto te vervaardigen. Toyota heeft een verleden met het ontwikkelen van slimme productiemethoden. Het bedrijf gold lange tijd als beroemd voorbeeld voor slimme productiemethodes. Bijvoorbeeld door de fabrieken op de optimale wijze in te richten. Veel bedrijven uit allerlei branches namen deze methodes over. De autofabrikant zou zichzelf graag opnieuw in deze rol zien.
Serieuze interesse
Tot halverwege 2017 gold Toyota als voorvechter van de oude auto-industrie. Inmiddels heeft het bedrijf een ommezwaai gemaakt. Door nu samen te gaan werken met Panasonic lijkt het bedrijf definitief over te gaan op elektrische voertuigen. Panasonic is een grote speler op het gebied van batterijen voor voertuigen. Ook andere fabrikanten in China, Duitsland en de Verenigde Staten zijn bezig met ontwikkeling. Daarom willen de Japanse fabrikanten niet nog verder achterop raken. De samenwerking moet hiervoor gaan zorgen.