Toyota zal overmorgen op de expositie “Future Expo” van de Tokyo Motor Show een ultracompacte elektrische auto presenteren, die klaar is voor serieproductie. Het betreft een tweezits auto die puur voor het stadsverkeer is ontwikkeld.
Vooralsnog alleen voor Japanse markt
Hij wordt volgend jaar in Japan gelanceerd maar het lijkt ons zeer waarschijnlijk dat hij later ook op de Europese markt zal verschijnen. De belangstelling voor zulke compacte Light Electric Vehicles (LEV’s) groeit hier immers gestaag. We zullen nog even moeten wachten tot de definitieve naam bekend is. Toyota heeft de afgelopen jaren al regelmatig een overeenkomstige conceptcar op diverse beurzen getoond welke i-Ride werd genoemd. Daarom houden we het voorlopig even op die naam.
Toyota i-Ride
De i-Ride is heel compact, hij heeft een lengte van slechts 2,49 meter. De ultracompacte EV heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer, een topsnelheid van 60 km/uur en een zeer kleine draaicirkel. Door die kleine draaicirkel en compacte afmetingen is de i-Ride buitengewoon wendbaar, ideaal dus voor mensen die vaak in drukke steden rijden.
Vooruitstrevend design
Het design van de Toyota i-Ride is behoorlijk vooruitstrevend maar toch weer niet zo futuristisch dat de doelgroep beperkt wordt. Hoe hij er in het echt uit gaat zien kunnen we over iets meer dan een jaar zien. De Japanse autofabrikant verwacht namelijk dat de i-Ride auto eind volgend jaar bij de Japanse dealers zal staan. De auto is vooral bedoeld voor de Japanse markt maar het is absoluut niet uitgesloten dat de auto ook in Europa op de markt komt. Ook hier zijn de Light Electric Vehicles (LEV’s) immers aardig in opmars.
“Compacte auto die Japanse klanten meer zelfstandigheid geeft”
Akihiro Yanaka, Head of Development, vertelt het volgende over de nieuwe Toyota stadsauto: “We wilden een mobiliteitsoplossing realiseren die naadloos aansluit op de Japanse samenleving en die mensen bewegingsvrijheid biedt in alle stadia van hun leven. Met deze ultracompacte EV bieden we onze Japanse klanten een auto aan die ze meer zelfstandigheid geeft. Een auto die bovendien weinig ruimte inneemt, minder geluid maakt en slechts een beperkte impact op het milieu heeft.”
Deelgebruik
Toyota gaat ervan uit dat de i-Ride niet alleen particuliere kopers krijgt, maar ook veelvuldig als deelauto zal worden ingezet. Dit soort formaat auto’s is daar bij uitstek geschikt voor. Dat is bijvoorbeeld ook het geval in Rotterdam waar een deelautoproject met LEV’s is opgezet.