De grootste automakers ter wereld voeren een debat ter waarde van €225 miljard. Sommige denken namelijk dat elektrische auto’s die niet door Tesla zijn gemaakt ook een verkoopsucces kunnen worden. Andere denken dat de markt nog niet staat te springen voor een grotendeels elektrisch aanbod.
Toyota
Toyota heeft de duurzame trend 20 jaar geleden gestart met zijn hybride Prius. Dat betekent echter niet dat de automaker de nabije toekomst van EV’s alleen maar positief bekijkt. Het grootste knelpunt is de acceptatie van elektrische voertuigen door consumenten. Bob Carter, onderdirecteur van Toyota Motor North America, zei op een conferentie voor de New York auto show namelijk het volgende. Hij claimt dat auto’s die door batterijen worden aangedreven op het moment nog te duur zijn en dat plug-in auto’s daardoor buiten het bereik van veel consumenten liggen.
“Als het gaat om elektrificatie dan zien we kansen in Noord-Amerika maar wel een stuk verder in de toekomst. Een gemiddelde auto kost tegenwoordig €30.000. Voor veel EV’s kosten alleen de batterijen al €30.000. Dat is een heikel punt”.
Volkswagen
Bob Carter maakte deze opmerkingen een uur nadat de CEO van Volkswagen U.S., meneer Keogh, iets volledig anders liet horen. Hij gaf aan dat Tesla heeft laten zien dat elektrische auto’s hier zijn om te blijven. Volkswagen is daarom ook van plan de auto’s wereldwijd te gaan verkopen.
De Duitse grootmacht heeft daarom verschillende elektrische auto’s op de planning staan. Zo liet het bedrijf eerde al weten €7,9 miljard in deze markt te investeren. Daarnaast presenteerde het bedrijf deze week ook de nieuwe I.D. Roomzz Concept die een goed beeld geeft van de plannen van Volkswagen.
“Zelfs al is het maar 10% van de markt, dan nog willen we erachteraan gaan.”. Verder liet hij ook nog het volgende los over het succes van Tesla: “In de historie van de automarkt hebben we nog nooit een bedrijf gezien wat van plek nul naar plek vier ging in de luxe markt in enkele jaren.”.
Kansen
Auto’s die aangedreven worden door batterijen zijn een grote gok voor autofabrikanten. Veel autofabrikanten doen hun best om aan de strengere emmissie-eisen te voldoen. Tesla heeft met de Model 3 laten zien dat dit ook echt mogelijk is. Een rapport van een Amerikaans consultancybedrijf liet weten dat automakers in 2022 gezamenlijk €225 miljard zullen besteden in de elektrische markt.
Keogh liet weten dat onderzoek van Volkswagen heeft uitgewezen dat een elektrische auto hoog op het verlanglijstje van consumenten zal staan als ze volgende keer een auto willen kopen. Naast Tesla ziet Keogh ook dat General Motors toekomst ziet in de elektrische markt. De automaker uit Detroit liet weten dat het 20 elektrische modellen op de markt wil hebben in 2023.
De onderdirecteur van Toyota was daar dus niet van overtuigd. Hij zei na zijn speech dat Toyota een elektrisch model zal verkopen in de Verenigde Staten maar gaf niet aan wanneer dit zou gebeuren.
“Dit wordt een langzame evolutie in de Amerikaanse markt. In Europa en China gaat dit veel sneller door overheidswetgeving. Niemand verkoopt op dit moment elektrische auto’s met een winstmarge”.