De Toyota Urban Cruiser wordt nieuw leven ingeblazen. In plaats van de compacte stadsauto zoals we hem van vroeger kennen, brengt Toyota nu een volledig elektrische SUV met deze naam op de markt. Dat zal waarschijnlijk komende zomer gaan gebeuren. En hoewel de samenwerking tussen Toyota en Suzuki al langer bekend is, zorgt de Urban Cruiser toch voor een verrassing. Want wie had verwacht dat hij zoveel gelijkenis zou vertonen met de Suzuki e-Vitara, en dat het zelfs een echt zustervoertuig daarvan zou worden?
Urban Tech – stoer design met een urban tintje
Toyota omschrijft het design van de Urban Cruiser als “Urban Tech”, en zo doet hij zijn naam eer aan. Krachtige lijnen, robuuste bumpers en een markante “hammerhead” voorkant geven de Urban Cruiser een stoere uitstraling die zowel in de stad als daarbuiten goed tot zijn recht komt. De achterlichten lopen over de volledige breedte van de achterklep en versterken het moderne, dynamische karakter.
Met een lengte van 4,28 meter is de Urban Cruiser compact genoeg voor ritjes in de stad, maar dankzij de lange wielbasis van 2,7 meter is er binnenin verrassend veel ruimte. En met een draaicirkel van 10,4 meter manoeuvreer je hem toch met gemak door krappe straatjes of over slingerende landweggetjes.
Flexibel interieur met ruimte voor gezin en avontuur
Of je nu passagiers of bagage vervoert, de Urban Cruiser past zich aan jouw behoeften aan. De verschuifbare achterbank creëert namelijk extra beenruimte of bagageruimte, precies zoals jij dat wilt. En dankzij de neerklapbare rugleuningen (40:20:40) kun je de Urban Cruiser in een handomdraai transformeren tot een kleine verhuiswagen.
Het interieur is een goed gekozen mix van functionaliteit en stijl. Het horizontale dashboard oogt modern en overzichtelijk, terwijl bestuurder dankzij de hoge zitpositie een goed overzicht op de weg en omgeving heeft. Sfeerverlichting met twaalf verschillende kleuren maakt het plaatje compleet.
Twee accupakketten, drie aandrijflijnen
De Urban Cruiser komt met twee LFP-accupakketten: een 49 kWh variant voor de voorwielaangedreven versie en een 61 kWh accu voor zowel de voorwiel- als vierwielaangedreven modellen.
Kies je voor voorwielaandrijving, dan heb je 106 kW (144 pk) of 128 kW (174 pk) tot je beschikking, afhankelijk van het accupakket. De vierwielaangedreven versie levert altijd 135 kW (184 pk) en garandeert optimale grip, ook op gladdere ondergronden.
High-tech snufjes voor verhoogde veiligheid en connectiviteit
Toyota pakt ook uit met een arsenaal aan technologische snufjes. Een uitgebreid pakket aan actieve veiligheidssystemen waakt over jou en je passagiers. Denk aan een pre-collision system, adaptieve cruise control, lane departure alert en een 360-graden camera.
Ook aan connectiviteit is gedacht. Het 10,25-inch digitale instrumentenpaneel en het 10,1-inch multimedia display houden je op de hoogte van alle belangrijke informatie. Smartphone integratie en de MyToyota app maken het gemakkelijk om je Urban Cruiser te bedienen en te beheren.
Een logische stap in Japanse samenwerking
Natuurlijk is het geen geheim dat Toyota en Suzuki nauw samenwerken op het gebied van elektrische voertuigen. De twee Japanse merken delen technologie en ontwikkelen gezamenlijk modellen om kosten te besparen en de ontwikkeling te versnellen. Daar is de Urban Cruiser een goed voorbeeld van. Het model deelt zijn platform en aandrijflijn met de Suzuki e-Vitara, en ook het design vertoont duidelijke overeenkomsten. We gaan nu natuurlijk ook uitzien naar een Grand e-Vitara, die een platform van de Toyota bZ4X is, maar dat is voorlopig wishfull thinking.
Laten we eerst maar eens de daadwerkelijke marktintroductie van de Urban Cruiser afwachten. Hiermee zet Toyota een interessante stap in het steeds populairder wordende segment van compacte elektrische SUV’s. Of deze “tweelingbroer” van de Suzuki e-Vitara een succes wordt, zal de toekomst uitwijzen. Ze zijn trouwens allebei te zien op de Autosalon van Brussel, die wordt gehouden van 10 t/m 19 januari 2025. Makkelijk krijgen de Urban Cruiser en e-Vitara het sowieso niet, want ze komen in een ontzettend sterk bezet segment waar ze moeten concurreren met onder meer de Kia EV3 en Skoda Elroq.