Hoewel Toyota al jaren benadrukt dat het voorlopig auto’s met alle mogelijke soorten aandrijflijnen aan zal blijven bieden, verlegt de grootste autofabrikant ter wereld de focus toch steeds meer richting elektrische mobiliteit. Akio Toyoda, president van het Japanse bedrijf, kondigt nu zelfs aan dat er tegen 2030 van de merken Toyota en Lexus maar liefst 30 elektrische modellen beschikbaar zullen zijn.
Niet alleen voor Europese markt
We wisten al een tijdje dat Toyota met name voor de Europese en Chinese markt meer elektrische modellen zou gaan ontwikkelen. Deze aankondiging gaat echter verder dan menigeen had verwacht. Akio Toyoda beschreef de elektrische aandrijvingstechnologie zelfs als “een van de meest veelbelovende” opties. Verder Toyoda dat zijn bedrijf de elektrische auto’s wil ontwikkelen die voldoen aan verschillende behoeften over de hele wereld. Dat wil dus zeggen dat men die elektrische voertuigen niet alleen voornamelijk voor de Europese en Chinese markt zal ontwikkelen.
Enorme diversiteit aan modellen
Men gaf tijdens de ’Media Briefing on Battery EV Strategies’ (zie bovenstaande video) ook een groot aantal foto’s vrij. De eerste foto’s geven een voorproefje van de elektrische modellen die men voor de merken Toyota en Lexus wil gaan ontwikkelen. De diversiteit is echt enorm. De modellen lopen uiteen van kleinere voertuigen tot sportwagens, SUV’s in diverse maten, pick-ups en bestelwagens. Zo te zien wil men voor ieder segment wel een elektrisch alternatief aan gaan bieden. Met veel van de getoonde modellen lijkt men al een stap verder te zijn dan een studiemodel of conceptauto.
Toyda vertelde dat een aantal modellen op nieuwe platforms komt te staan. Andere modellen zijn geëlektrificeerde varianten van bestaande series zijn. Bij de elektrische bedrijfsvoertuigen wil Toyotaproducten voor zowel korte- als langeafstandsvervoer aanbieden.
Nadruk op efficiëntie
Volgend jaar komt het eerste volledig door Toyota ontwikkelde elektrische voertuig op de markt. Dat is de al eerder aangekondigde bZ4X. Toyota gaat deze elektrische SUV op een nieuw platform voor elektrische auto’s bouwen, dat samen met Subaru werd ontwikkeld. Toyoda vertelde dat men in de nieuwe bZ-reeks ook een kleinere, bijzonder efficiënte SUV aan zal bieden. Toyota legt de nadruk op vermogensefficiëntie omdat daardoor minder grote accu’s nodig zijn, die voertuigen groter, zwaarder en duurder maken. “Waar het om gaat is in hoeverre we de totale energie-efficiëntie van een voertuig kunnen verhogen, d.w.z. hoeveel minder energie een voertuig nodig heeft om te rijden,” aldus de Toyota-voorzitter. “Als we met alles rekening houden, mikken we voor dit voertuig op een stroomverbruik van 125 Wattuur per kilometer, wat het hoogste zou zijn in de klasse van compacte SUV’s.”