Als het om waterstoftechniek gaat is Toyota zeker geen vreemde in het spel. Sinds enkele jaren bieden de Japanners de Mirai aan. Een personenauto die volledig op waterstoftechniek rijdt. De fabrikant heeft nu besloten om deze techniek verder te trekken door een vrachtwagen te ontwikkelen. Dit doet Toyota echter niet alleen.
Waterstof heeft toekomst
Het is niet vreemd dat Toyota juist kiest voor een vrachtwagen die op waterstof rijdt. Al meerdere partijen zijn inmiddels druk bezig met de ontwikkeling van dergelijke vrachtwagens. De belangrijkste reden voor deze versnelde ontwikkeling is het bijtanken. Bij een elektrische vrachtwagen kan het uren duren alvorens deze weer enkele honderden kilometers kan afleggen. Wanneer er echter gekozen wordt voor waterstof kan dit, net als bij diesel, tamelijk snel bijgevuld zijn.
Het is juist deze snelle tankoplossing die de toepassing van waterstof bij vrachtwagens zo interessant maakt. Op deze manier kan de vrachtwagen beter ingezet worden op langere routes. In de toekomst zullen transportbedrijven dan ook eerder gecharmeerd raken van deze groene oplossing in vergelijking met de elektrische variant redeneert Toyota.
Toyota Fuel Cell Truck
In Europa kennen wij Toyota niet zozeer als een vrachtwagenfabrikant. Toch is het geen onbekende in het spel al wordt het in andere delen van de wereld veelal verkocht onder andere namen. De fabrikant heeft gekozen om met hun dochteronderneming Hino Motors de ontwikkeling van deze Fuel Cell Truck op zich te nemen. De ontwikkeling van deze vrachtwagen op waterstof is een mooie aanvulling op het groene beleid wat beide bedrijven momenteel al voeren.
De Fuel Cell Truck staat op het onderstel van een reeds bestaande truck, namelijk de Hino Profia. Dit merk is in Europa niet actief, maar in overige werelddelen wel.
Afwachten
Het is maar afwachten of deze vrachtwagen op waterstof naar Nederland zal komen. Ondanks dat de Mirai in Nederland beschikbaar is, biedt dit nog geen garantie dat de vrachtwagen tevens zijn intrede zal maken. Het lijkt er daarnaast sterk op dat de Fuel Cell Truck onder de vlag van Hino verkocht zal worden. Indien dit laatste het geval is wordt de kans nog een heel stuk kleiner. Daarnaast heeft Toyota te kennen gegeven dat de vrachtwagen in eerste instantie in Japan verkocht zal worden. Hierna wordt er bepaald welke werelddelen aan de beurt zijn voor de nieuwste innovatie vanuit Japan.