Hoe mooi en geavanceerd een waterstofauto ook is, als de prijs te hoog is en er ook een gebrek aan geschikte tankstations is, kan hij bijna overkoopbaar zijn. Die uitdaging heeft Toyota met de Mirai, ’s werelds eerste in serie geproduceerde auto met brandstofceltechnologie. De eerste generatie van de Mirai heeft ook nog eens een vrij specifiek design waar je maar net van moet houden.
Voorproefje op Tokyo Motor Show
Ondanks het bovenstaande wist Toyota wereldwijd zo’n 10.000 eenheden van de Mirai te verkopen. Inmiddels is Toyota al een heel eind gevorderd met de volgende generatie van de Mirai. De Japanse autofabrikant zal op de komende Tokyo Motor Show (23 oktober – 4 november) een voorproefje van de nieuwe Mirai laten zien en publiceerde vandaag ook de eerste foto’s.
Design is enorm verbeterd
Op die foto’s is te zien dat het design van de nieuwe Toyota Mirai flink wordt opgewaardeerd. We zien een auto die qua uiterlijk en formaat – hij is bijna vijf meter lang – aardig in het rijtje van de Tesla’s en e-Trons past. De nieuwe Mirai heeft mooie ‘geveegde’ lijnen. In combinatie met de speciaal voor de beurspresentatie ontwikkelde felblauwe kleur – die uit een groot aantal lagen is opgebouwd – heeft de tweede generatie van de Toyota Mirai een bijzonder fraai uiterlijk gekregen.
Gebouwd op het nieuwe TNGA-platform
Hij wordt gebouwd op het nieuwe TGNA-platform (Toyota New Global Architecture). Dit platform, dat verregaand is aangepast voor waterstofauto’s biedt de ontwikkelaars van Toyota alle mogelijkheden om de tweede generatie Mirai nog geavanceerder dan de vorige generatie te maken. Bovendien zijn de rijeigenschappen sterk verbeterd. Het nieuwe platform maakt de auto veel stijver. Ook is het zwaartepunt veel lager wat het weggedrag natuurlijk ten goede komt.
Actieradius nieuwe Mirai is dertig procent groter
Maar bovenal heeft Toyota hard gewerkt om de brandstofceltechnologie te verbeteren. In combinatie met grotere waterstoftanks is de actieradius maar liefst dertig procent groter dan die van de eerste generatie van de Mirai. Die had een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dat betekent dat de nieuwe Mirai een actieradius van meer dan 650 kilometer heeft. Dat is een afstand waar de meeste elektrische auto’s niet aan kunnen tippen.
Tanken gaat snel
Daarbij heeft de Mirai natuurlijk het voordeel dat de auto niet bijna een uur aan de snellader moet staan om weer over het volledige rijbereik te kunnen beschikken. Waterstof tanken gaat ongeveer net zo snel als benzine of diesel tanken en is dus in enkele minuten gebeurd. Helaas is het natuurlijk wel zo dat er maar een heel beperkt aantal tankstations is waar je waterstof kunt tanken. Op dit moment worden waterstofauto’s dus alleen verkocht in regio’s waar een of meerdere van die tankstations zijn. In Nederland zijn waterstoftankstations vooral geconcentreerd in het midden en oosten van het land. In de westelijke Randstad is er voor zover wij weten slechts één. Een tweede is in aanbouw, ook komt er een waterstoftankstation in Breda.
De tweede generatie van de Mirai FCEV komt naar verwachting eind volgend jaar op de Europese markt.