Toyota is hard op zoek naar mogelijkheden om elektrische auto’s lichter te maken. Hoe lichter ze zijn, hoe beter dit is voor de levensduur van de batterij. In die zoektocht komt het nu met een opvallende optie. Het wil banden zonder lucht op de markt gaan brengen. Dit zal wel nog enige tijd gaan duren.
Direct op de velg
Hoewel het misschien enigszins vreemd in de oren klinkt onderzoekt Toyota hoe het de banden direct op de velg kan monteren zonder dat ze te snel slijten of het rijden oncomfortabel wordt. Er zijn bijvoorbeeld tests met en plastic hub gedaan. Omdat de ontwikkelingen snel gaan, maar nog niet voltooid zijn, zal de band zonder lucht voorlopig nog niet verschijnen op nieuwe modellen.
Relatieve winst
De winst door de lucht uit de banden te laten is slechts relatief. Zo wil de fabrikant in de toekomst al zijn voertuigen voorzien van vier motoren. Elk wiel wordt dan individueel aangedreven. Dit brengt ook weer meer gewicht met zich mee. De winst die dan dus geboekt is met de nieuwe techniek voor de band gaat dan weer verloren aan het extra gewicht voor de motoren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit elkaar compenseert zodat er geen verlies optreedt. Op dit moment moet er nog winst worden geboekt. Volgens Toyota kan de band nog zo’n vijf kilo lichter worden gemaakt.
Concepten
De band zoals hij op dit moment is, was al te zien onder een aantal concepten van het merk. Zo liet Toyota onder andere een auto op waterstof zien. Deze had de banden zonder lucht eronder gemonteerd gekregen. Deze auto, de zogenaamde Fine-Comfort Ride, zal echter voorlopig nog niet in productie worden genomen. De banden zullen waarschijnlijk eerder een plek krijgen onder de elektrische auto’s en plug-in hybride voertuigen die het merk in de komende jaren gaat produceren.