Het partnerschap Renault-Nissan-Mitshubisi heeft aangekondigd in de komende vijf jaar twaalf nieuwe elektrische modellen op de markt te gaan brengen. Daarmee is de vloot van de groep in een klap voor dertig procent elektrisch. Het partnerschap is de grootste autoproducent ter wereld, waarmee de omvang dus ook flink te noemen is.
Hoge verkoopcijfers
Renault-Nissan_mitshubishi verkocht meer auto’s dan elke andere fabrikant in de eerste helft van 2017. Het overgrote deel van de inkomsten is geïnvesteerd in verschillende nieuwe technieken op het gebied van autorijden. Zo is de groep sterk geïnteresseerd in autonoom rijden. Het wil zogenaamde robotaxi’s op de markt gaan brengen. Dit moet een autonome dienst voor personenvervoer gaan worden. Ook moeten er vergelijkbare diensten voor transport worden ontwikkeld door de groep.
Overheidsingrijpen
Dat de groep zich nu sterk maakt voor elektrisch rijden heeft te maken met de huidige ontwikkelingen. Het bedrijf is ervan overtuigd dat meer en meer landen benzine en diesel gaan verbieden. Dit is al te zien in een flink aantal landen. In Europa lopen Engelanf, Frankrijk en Schotland voorop. Internationaal zijn dat China, India en Mexico. De groep wil hierop inspelen en zo een gunstige concurrentiepositie ontwikkelen. Wie nu al elektrisch kan rijden heeft straks geen probleem. Dit is het idee waar op Renault-Nissan-Mitshubishi zijn plannen heeft gestoeld. Daarnaast doen veel concurrenten vergelijkbare dingen met hun vloot.
Autodelen
Ook zal het bedrijf meer en meer gericht zijn op autodelen. Zo heeft het al belangen in een aantal autodeelservices in de wereld. Dit wil het steeds verder uitbouwen en er steeds meer eigen voertuigen voor kunnen inzetten. Vooral de modellen van Renault zullen hierop worden gericht. Nissan en Mitshubishi gaan vooral modellen maken die passen in drukke steden. De kleine stadsauto’s zijn een speerpunt van veel bedrijven omdat vooral in China en India de urbanisatie nog veel verder zal toenemen en de markt derhalve zeer groot is.