Vorige week wisten wij al te berichten dat de laadprijzen bij Ionity een nieuw hoogtepunt zal bereiken. Tot eind januari kun je de accu van jouw elektrische auto nog vol krijgen voor slechts € 8,-. De prijs was destijds vastgesteld op een vast tarief per laadsessie. Per 1 februari zal Ionity een tarief hanteren van 79 cent per kWh. Wanneer je dit gaat doorrekenen is het haast weer interessanter om over te stappen op een benzine- of dieselauto. De Tweede Kamer gaat daarom nu kamervragen stellen over deze kwestie.
Probleem is groter
Wij kijken als consument nu enkel naar die enkele 79 cent per kWh. De problemen liggen volgens de Tweede Kamer nog wel een stuk dieper. In dit specifieke geval worden de kamervragen feitelijk niet eens gesteld over het nieuwe tarief van Ionity. Bij andere aanbieders van snelladers, zoals Fastned, is het gebruikelijk om een bepaald tarief te rekenen per kWh. De Tweede Kamer ziet nu vooral problemen in mogelijke kartelvorming en de alsmaar stijgende laadprijzen. In de afgelopen jaren is de opkomst van de elektrische auto erg hard gegaan. Zodra wij naar 2019 kijken is er de grootste procentuele stijging te zien. Wanneer er werkelijk sprake is van een mogelijke kartelvorming, dan is de politiek er nu gelukkig snel bij gezien de stijgende populariteit.
Verschillende kamervragen
Alvorens men het bovenstaande kan concluderen zullen er verschillende ministers en ministeries goed aan de tand gevoeld worden. Dit gebeurd aan de hand van de zogenoemde kamervragen. Pieter Omzigt (CDA) heeft enkele vragen gesteld namens verschillende partijen. Hij nu ook namens de ChristenUnie, D66 en de VVD. Zo is het de vraag wat de winstmarge is per kWh van de verschillende aanbieders van laadstations. Daarnaast vraagt hij zich af of de verschillende ministers de recentelijke prijsverhogingen zijn opgevallen in deze ‘nieuwe’ branche. Bij Ionity is de verhoging wellicht wel heel opvallend. Het nieuwe tarief is plotseling erg hoog en haast onrealistisch. Het bedrijf is dan ook plotseling de duurste aanbieder. Is het dan juist Ionity die iedereen heeft doen wakkerschudden?
ACM
Op basis van al het bovenstaande vraagt Omzigt om een onafhankelijk onderzoek. Het onderzoek naar mogelijke kartelvorming zou gedaan moeten worden door de ACM (autoriteit Consument en Markt). Daarbij redeneert hij dat de overheid de aanschaf van een elektrische auto juist ondersteunt door middel van subsidies en verschillende regelingen. Het mag nooit zo zijn dat private partijen ‘excessieve monopoliewinsten’ gaan maken. Met deze laatste insteek wordt het elektrisch rijden totaal niet meer aantrekkelijk. Enkel een onderzoek kunnen deze twijfels doen wegnemen of juist bevestigen.
Een directe oplossing is er uiteraard nog niet. Om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden wil de overheid mogelijk een maximum tarief vaststellen bij deze laadstations. Mocht dit, na het onderzoek, geen passende oplossing zijn moet er gekeken worden naar andere oplossingen. De input hiervan zal dan vanuit andere ministers moeten komen om de consument te beschermen tegen ‘extreem hoge laadtarieven’.