Zowel Uber als Lyft is van plan om de deeldiensten voor transport verder uit te breiden. Beide bedrijven hebben het plan opgevat om elektrische scooters te introduceren. In de eerste plaats zal dit in steden in de Verenigde Staten het geval zijn, maar als het aan de leiding van de bedrijven ligt, dan zal Europa snel volgen.
San Francisco
Het eerste strijdtoneel zal de Amerikaanse stad San Francisco worden. Daar hebben beide bedrijven al een vergunning ontvangen om de diensten aan te bieden. Uber heeft recentelijk ook al elektrische fietsen in deze stad aan het aanbod toegevoegd. Dat deed het toen het Jump kocht, een deeldienst voor fietsen. Lyft heeft nog niets in handen, maar kreeg wel een vergunning voor de dienst.
Meer concurrentie
De elektrische scooter heeft voor en nadelen. Zo kan het de druk van auto’s in de steden iets verlagen. Zolang er nog onvoldoende elektrische auto’s rondrijden is dit dus een voordeel. Anderzijds kunnen ze wel iets gevaarlijker zijn voor het verkeer. Om die reden krijgen naast Uber en Lyft slechts drie andere bedrijven een vergunning. Tot vorige week was het vrij om een deeldienst voor fietsen of scooters te beginnen in San Francisco. Op deze manier moet er meer concurrentie komen omdat de vergunning na 12 maanden kan worden ingetrokken. Dit komt de innovatie ten goede, zo denkt men.
Europa
Uber liet al eerder weten dat het gebruik van andere middelen dan auto’s alleen de toekomst van het bedrijf zou worden. Toen Jump werd gekocht, was al het een en ander duidelijk. Vorige week werden ook concrete plannen voor vliegende auto’s gepresenteerd. Daarnaast is er dus de elektrische scooter. Die moet als eerste de wereld over namens het bedrijf. Europese steden, die hier goed geschikt voor zijn, zijn een voorkeurslocatie voor het bedrijf op dit gebied. Zo liet de leiding al doorschemeren eerder deze week.