Voordat er een elektrische ‘Recharge’-versie van de populaire Volvo XC40 SUV verscheen, konden kopers ook kiezen voor een plugin-in hybride versie. De komst van de volledig elektrische versie maakte de Volvo XC40 nog gewilder. Die eerste elektrische versie had nog twee motoren. Later kwam er ook een betaalbaardere ‘single engine’ versie van de XC40 Recharge uit.
Gewijzigd front voor de XC40 Recharge
En niet veel later introduceerde Volvo ook nog een sportiever ogend zustervoertuig. Die Volvo C40 Recharge is alleen verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Behalve de bij een coupé passende aflopende achterkant heeft die C40 ook een ietwat afwijkende voorzijde. Het kon toen ook bijna niet anders of de XC40 Recharge zou ook zo’n gewijzigd front krijgen. Dat kondigt Volvo nu inderdaad officieel aan.
Volvo heeft het front van de XC40 Recharge overeenkomstig dat van de C40 Recharge gewijzigd. Hij heeft dus een iets andere gesloten grille en ook andere LED-koplampen gekregen. Die verandering maakt deel uit van de overgang naar elektrisch rijden, zoals Robin Page, verantwoordelijk voor het design bij Volvo, verklaart: “Nu we steeds meer een volledig elektrisch bedrijf worden, verandert ook onze designtaal. We evolueren het kenmerkende uiterlijk van de volledig elektrische Volvo XC40 en creëren een moderner gezicht met een slankere voorkant en een nog meer geïntegreerde grille.”
Instapmodel voor de C40 Recharge
Zoals gezegd bracht Volvo nog niet zo lang geleden een ‘single engine’ instapmodel van de XC40 Recharge uit. Nu krijgt ook de C40 Recharge een betaalbaardere versie, eveneens met een enkele motor. Uiteraard heeft die goedkopere Volvo C40 Recharge Pure Electric wat minder indrukwekkende prestaties. Evengoed kan hij nog steeds in 7,4 seconden van nul naar 100 kilometer per uur accelereren, iets wat voor de meeste kopers absoluut voldoende is. Ook de topsnelheid blijft gelijk, die is elektronisch begrensd op 180 km/u. Doordat de versie met voorwielaandrijving iets efficiënter is dan die met vierwielaandrijving, neemt de actieradius toe met een paar kilometer tot maximaal 423 kilometer (volgens de WLTP-norm).
Ook qua laden verandert er niets. Het ‘normale’ AC-laden aan de laadpaal gaat met 11 kW, aan een DC-snellaadzuil kun je het basismodel van de Volvo C40 Recharge opladen met maximaal 150 kW. Daarmee kun je het 69 kWh-accupakket in ongeveer 30 minuten opladen van tien tot 80 procent. Al met al doe je dus amper concessies met de goedkopere versie van de C40 Recharge, maar bespaar je er bij de aanschaf wel zo’n 4.000 euro mee. Dat is gauw verdiend.