Ook het goederenvervoer moet steeds meer worden verzorgd door elektrische voertuigen. Bekende expediteurs zoals DHL en Deutsche Post begonnen hun bestelwagens al vroeg te elektrificeren. Deutsche Post nam hiervoor zelfs de startup Streetscooter over en produceert sindsdien dus zelf elektrische bestelwagens.
Ook logistiek dienstverlener UPS gaat nu over op elektrische bestelwagens. Het bedrijf heeft maar liefst 10.000 elektrische bestelwagens besteld. Die order plaatste UPS verrassend genoeg bij Arrival. De Engelse startup gaat de voertuigen verregaand aanpassen aan de behoeften van het logistieke bedrijf. De levering van de bestelwagens is gepland voor de jaren 2020 tot 2024.
Test bij Royal Mail
Het zijn niet de eerste elektrische bestelwagens die Arrival voor een logistiek dienstverlener bouwt. Arrival test al sinds 2017 haar elektrische bestelwagens in samenwerking met het Britse Royal Mail. De eerste generatie van die voertuigen hadden een actieradius van 160 kilometer. Hierbij kon de actieradius worden vergroot door een range extender. Die werd weer weggelaten in de tweede generatie van de bestelwagens.
Autonoom rijden in depots
Bovendien zijn die voertuigen ook uitgerust met een “Advanced Driver Assistance System”. Hiermee is autonoom rijden op de openbare weg nog niet mogelijk, maar wel in de UPS-depots. Hier kunnen de busjes rijden zonder dat er een chauffeur aanwezig is. Dit kan de logistieke processen sterk vereenvoudigen. De ontwikkeling bevindt zich echter nog in het beginstadium. De eerste testritten beginnen dit jaar.
UPS neemt deel aan Arrival
Wat ook interessant is, is het feit dat UPS niet zomaar een klant van Arrival is. UPS neemt namelijk ook een minderheidsbelang in de startup. De financiële voorwaarden van deze overeenkomst zijn nog niet bekendgemaakt. In tegenstelling tot Deutsche Post gaat UPS dus niet zelf voertuigen prduceren. De deal tussen UPS en Arrival is dus min of meer vergelijkbaar met de deal tussen Amazon en Rivian.
Emissievrij
Het is uiteraard geen toeval dat steeds meer pakketdiensten kiezen voor elektrische bestelwagens. Dit bespaart niet alleen bedrijfskosten, maar scheelt ook veel lawaai. Bovendien rijden elektrische bestelwagens volledig emissievrij. Dat laatste is op steeds meer plaatsen noodzakelijk om rijverboden en soortgelijke drastische maatregelen te vermijden. Steeds meer steden hanteren milieuzones en rijverboden voor voertuigen die boven de emissienormen uitkomen. In veel steden moet over vijf jaar al het goederenvervoer volledig emissievrij plaatsvinden. Wat elektrische bestelbussen echter niet kunnen oplossen, is de gespannen verkeerssituatie in de meeste grote stadscentra. Daar komt pas verandering in aan als we kunnen overstappen op deeldiensten en autonome shuttlediensten en dergelijke.