Usain Bolt, de snelste mens op aarde, is investeerder van een startup in Florida die elektrische auto’s maakt. Toepasselijk genoeg heet het bedrijf ook Bolt Mobility. Afgelopen week onthulde het bedrijf zijn eerste auto, de B-Nano, waarvan het bedrijf laat weten dat er de afgelopen twee jaar in het geheim aan gewerkt is.
Vage details
De details van de stedelijke EV die 2 personen kan vervoeren zijn tot nu toe een beetje vaag. Volgens het Amerikaanse AutoBlog zal de B-Nano, die erg veel weg heeft van een Renault Twizy qua afmeting en simpliciteit, gebruikt worden zoals veel deelfietsen ook gebruikt worden. Daarmee wordt bedoeld dat ritjes van 5 – 25 kilometer het merendeel van het gebruik zullen uitmaken. Een maximumafstand of snelheid is nog niet vrijgegeven door het bedrijf.
Wel weten we dat de batterij, hoe groot die dan ook mogen zijn, ontworpen is om snel gewisseld te worden voor opgeladen batterijen. Wie de batterijen gaat wisselen en hoe dit gaat gebeuren is echter nog onduidelijk. Wat wel bekend is, is dat de standaardversie van de B-Nano een prijskaartje krijgt van $9,999. Reserveringen worden nu al aangenomen voor $999.
Locatie onbekend
Omdat Bolt Mobility zijn thuisbasis heeft in Florida zou je denken dat de B-Nano bedoeld zal zijn voor de Verenigde Staten. Helaas heeft het bedrijf ook nog geen details vrijgegeven over zijn verdienmodel. Wel heeft het bedrijf al verschillende elektrische scooters rondrijden in Parijs. Of dit ook de locatie zal zijn waar het bedrijf de elektrische B-Nano’s wil introduceren is iets wat we pas in de toekomst te weten zullen komen.
Chevrolet Bolt
Wel is naar buiten gekomen dat Chevrolet niet al tevreden is met de merknaam Bolt. Dat het bedrijf benoemd is naar de grootste investeerder betekent niet dat het bedrijf het handelsmerk van de Chevrolet Bolt niet schaadt. Tata heeft ook een auto genaamd de Nano. Het zou zo maar kunnen dat ook die hun handelsmerk zullen verdedigen tegen deze kleine startup uit Florida.
Als de Bolt B-Nano inderdaad bedoeld is voor Frankrijk dan lost dat direct de problemen met het handelsmerk op. Chevrolet en Tata verkopen daar beide namelijk geen auto’s.