Kort nadat bekend werd dat in Arnhem de mogelijkheid om auto’s aan de bovenleiding op te laden wordt geboden, gaat ook Utrecht een dergelijke proef lanceren. In Utrecht gaat het dan om het net van de tram. In Arnhem wordt gebruikgemaakt van het leidingnet dat wordt gebruikt voor de trolleybus.
Elektrische bussen
Het plan zal niet direct worden toegepast. Eerst zal in Utrecht een test worden gedaan met elektrische bussen. Wanneer deze succesvol wordt afgerond, wordt aan elektrische auto’s als vervolgstap gedacht. De bus die zal worden ingezet maakt wel volledig gebruik van het bovenleiding net van de tram. Het gaat in eerste instantie om één bus, maar dit kunnen er al snel meer worden. Daarvoor gebruiken de bussen een zogenaamde stroomafnemer. De bussen zitten dus niet vast aan het net.
Snel opladen
De voertuigen die in Utrecht getest gaan worden maken een aantal keren per dag kort gebruik van het stroomnet van de tram. Bij het eindpunt wordt de bus korte tijd aangekoppeld en kan de accu zich snel vullen. De stroomafnemer zit hiervoor op het dak om de bovenleiding te kunnen raken. Dit oplaadproces neemt zo’n acht minuten per sessie in beslag om de bus volledig te vullen. Vervolgens kan de bus gewoon op de weg zijn route rijden. De stroomafnemer wordt dan weer ingeklapt op het dak van de bus.
Ook voor auto’s
Hoewel de test nog moet beginnen wordt wel al verder gekeken. Bij een succes kan bijvoorbeeld worden gedacht aan uitbreiding met andere voertuigen. Personenauto’s hebben daarbij een voorkeur. Dit zijn echter vooralsnog geen concrete plannen. In Arnhem is recentelijk al wel een testfase voor personenauto’s ingegaan. Deze maken echter gebruik van rest-energie die niet door trolleybussen wordt gebruikt. Ook wordt de energie die vrijkomt met het remmen opgeslagen om in elektrische auto’s te gebruiken. Dit is een flink verschil met de methode die in Utrecht wordt gebruikt.