Aston Martin heeft verdere details bekend gemaakt van de nieuwe V6-motor, die in eigen beheer is ontwikkeld. De nieuwe motor is ontwikkeld voor een nieuwe generatie sportwagens met middenmotor. De Aston Martin Valhalla, die in 2022 verschijnt, is de eerste in de reeks. De motor heeft inmiddels uitgebreide tests op de testbank doorlopen. Ondertussen werkt het team verder werkt aan de ontwikkeling van de eerste motor die Aston Martin sinds 1968 in eigen huis ontworpen heeft.
Elektrificatie stond voorop
Het wordt een 3,0-liter V6 met turbo. Maar dan wel een die wordt geëlektrificeerd. Dit aspect stond vanaf dag 1 voorop bij de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron. Parallel aan de nieuwe V6-motor ontwikkelt Aston Martin namelijk een reeks hybride-systemen. Deze zorgen ervoor dat de complete aandrijflijn de krachtigste in de Aston Martin-reeks wordt. Het uiteindelijke vermogen en koppel worden bepaald door de auto, waarin de motor gemonteerd wordt. De exacte cijfers worden pas bevestigd op het moment van lancering van het eerste model, de Aston Martin Valhalla.
Aston Martin Valhalla
De Valhalla wordt de volgende hypercar van Aston Martin. Hij komt pas in 2022 maar James Bond rijdt er al mee in “No Time to Die”. De Valkyrie – de eerste hypercar met middenmotor van het merk – is een groot succes en is zo goed als uitverkocht terwijl de productie van de 150 eenheden nog moet beginnen. Daarom hebben de engineers van Aston Martin de kennis en ervaring van dit project gebruikt om een nóg betere hypercar te ontwikkelen. Vanaf het begin is besloten om een motor met een ‘hot V’-structuur te ontwikkelen. Dankzij de uitgekiende configuratie weegt deze compacte motor minder dan 200 kg. De aandrijflijn combineert de voordelen van de elektrificatie zoals met een hoog koppel vanaf nul toeren met de hogere motortoerentallen die met de nieuwe V6-krachtbon mogelijk zijn. Hierdoor zijn de prestaties van de Valhalla precies zoals je van een extreme sportwagen met middenmotor mag verwachten.
Middenmotor
Zoals het hoort bij een sportauto met middenmotor wordt de motor direct achter de cabine geplaatst. Door het dry sump-smeersysteem wordt er een zo laag mogelijk zwaartepunt gegarandeerd. Bovendien levert dit smeersysteem ook uitzonderlijke smeerprestaties tijdens het nemen van bochten op zeer hoge snelheid. Daardoor zijn de loopeigenschappen en levensduur van de krachtbron tijdens alle omstandigheden gegarandeerd. Uiteraard kijkt Aston Martin ook naar de toekomst. De nieuwe motor is ontworpen om te voldoen aan alle toekomstige emissie-eisen voor Euro 7.
Hybride aandrijving
Helaas heeft Aston Martin nog niets vrijgegeven van het elektrische deel van de hybride aandrijving. Er wordt gerept over een ‘hybride-/plug-in hybride-systeem’. Daar kun je natuurlijk bijna alle kanten mee op. Maar als Aston Martin kijkt naar wat tegenwoordig gebruikelijk is, dan zou het wel eens een plug-in hybride kunnen zijn waarmee je minstens 50 kilometer in volledig elektrische modus kunt rijden. Maar dat is een gok. Wat wel vaststaat is dat deze geheel anders is dan die van de Valkyrie. Deze heeft een door Cosworth ontwikkelde V12-motor. De Valhalla is dan ook niet te vergelijken met de Valkyrie en zal met een geplande productie van 500 eenheden ook een stuk minder exclusief (en waarschijnlijk ook: kostbaar) zijn.
“Grote uitdaging”
Joerg Ross, Chief Engineer Powertrain: “Dit project was vanaf het begin een grote uitdaging. Een team samenstellen om te werken aan iets dat de toekomstige kracht van Aston Martin zal zijn. Het was een eer. Vanaf het begin hebben we de vrijheid gehad om te onderzoeken en te innoveren. Bovendien op een manier die we al heel lang niet hebben kunnen doen.”
“Eerste tekenen zijn ongelooflijk veelbelovend”
Andy Palmer, president en CEO van Aston Martin, over deze motor: “Investeren in een eigen aandrijflijn is een hele opgave, maar ons team is de uitdaging aangegaan. In de toekomst zal deze krachtbron een integraal onderdeel zijn van veel van wat we doen. De eerste tekenen van wat deze motor kan, zijn ongelooflijk veelbelovend. ”