Ford heeft al een paar jaar het nodige succes met de Puma, een compacte cross-over met hybride aandrijving die menig hart heeft veroverd. Binnenkort is er ook de Ford Puma Gen-E, een elektrische variant die het succes van de Ford Puma naar de EV-markt moet brengen. Zijn aantrekkelijke design en praktische bruikbaarheid zullen een breed publiek aanspreken, van jonge professionals tot kleine gezinnen. Maar brengt de elektrische aandrijving van de Puma Gen-E wel genoeg om ook hier een succes van te maken?
Cross-over charme blijft overeind
De Puma Gen-E is onmiskenbaar een Puma. De ronde vormen, de opvallende koplampen en de sportieve lijnen zijn kenmerkend voor Ford’s succesnummer. Toch heeft de elektrische variant een eigen identiteit. Maar je moet dan wel een tweede keer kijken. Dan zie je de dichte grille met uniek patroon en de aerodynamische accenten, die zijn elektrische karakter benadrukken. Het design is modern en aantrekkelijk, en lijkt nog steeds heel sterk op de ‘normale’ Ford Puma. Ford heeft duidelijk gekozen voor een subtiele aanpak, waardoor de Puma Gen-E qua design ongetwijfeld net zo aantrekkelijk blijft als het huidige model.
Redelijk wat ruimte en veel comfort
Met een lengte van 4,21 meter is de Puma Gen-E een behoorlijk compacte auto. Maar laat je niet misleiden door zijn formaat, want de binnenruimte is verrassend ruim. Voorin zit je comfortabel, met voldoende been- en hoofdruimte. Ook achterin is er genoeg plek voor twee volwassenen, al zullen lange mensen wellicht wat krap zitten. De bagageruimte heeft een inhoud van 456 liter, wat meer is dan genoeg voor de wekelijkse boodschappen of een weekendje weg. Onder de laadvloer vind je de “MegaBox”, een extra opbergruimte van 81 liter met afvoerplug. Handig voor vieze laarzen of natte sportkleding. Voorin is er ook een “frunk” met 43 liter aan opbergruimte, perfect voor het opbergen van je laadkabels.
Elektrisch rijden met de Ford Puma Gen-E: bescheiden actieradius en vermogen
De Puma Gen-E heeft een elektromotor met een vermogen van 168 pk en een koppel van 290 Nm. Daarmee sprint hij in 8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is niet heel erg snel, en dat is misschien wel wat teleurstellend voor een dergelijk sportief ogend model. Maar dat is echte absoluut vlot genoeg voor dagelijks gebruik, ook als je een vlottere rijstijl hebt.
De 43,6 kWh accu is niet bijzonder groot, en biedt de elektrische Ford Puma een actieradius tot 376 kilometer (WLTP) voor de Gen-E en 364 kilometer (WLTP) voor de Gen-E Premium. Dat is natuurlijk voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, maar voor lange afstanden zul je wellicht wat vaker moeten laden. Vergeleken met concurrenten zoals de Volvo EX30 en Kia EV3, die een grotere accu en actieradius bieden, scoort de Puma Gen-E daar toch wat minder goed.
Laden kan zowel met wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). Thuis laden doe je met 11 kW (3-fasen), waardoor de accu in bijna 6 uur volledig is opgeladen. Onderweg snelladen kan met maximaal 100 kW. Je kunt de accu dan in 23 minuten van 10% naar 80% opladen. Een vrij bescheiden laadsnelheid, maar dat hoeft gezien de bescheiden accucapaciteit geen probleem te zijn.
Technologie en veiligheid: meer dan alleen gadgets?
Ford heeft de Puma Gen-E voorzien van een uitgebreid pakket aan technologie en veiligheidsvoorzieningen. Het SYNC4 infotainmentsysteem, met zijn 12 inch touchscreen, is gebruiksvriendelijk en biedt alle functionaliteiten die je mag verwachten, zoals navigatie, smartphone-integratie en draadloze Apple CarPlay/Android Auto. Ford Co-Pilot360 bundelt een reeks rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane keeping assist en verkeersbordherkenning. Deze systemen dragen niet alleen bij aan de veiligheid, maar verhogen ook het comfort tijdens lange ritten. De Puma Gen-E heeft dan ook de maximale vijf sterren behaald in de Euro NCAP-crashtest.
Prijs-kwaliteitverhouding Puma Gen-E is misschien nét niet genoeg
De Ford Puma Gen-E is verkrijgbaar vanaf €35.495. Daarmee is hij scherp geprijsd ten opzichte van de sterkere concurrenten in zijn segment. Maar die concurrenten bieden wel een krachtigere aandrijving en vooral een grotere actieradius. Die stellen misschien wat teleur maar de Puma Gen-E scoort natuurlijk wel veel punten met zijn aantrekkelijke uiterlijk en fraaie interieur.
Daarom kunnen we stellen dat de Ford Puma Gen-E een aantrekkelijk ogende elektrische cross-over is met een sportief design, een behoorlijke praktische bruikbaarheid en aardig wat moderne technologie. De beperkte actieradius kan echter een minpuntje zijn.
Of dat genoeg is om van de Ford Puma Gen-E een succes te maken, zal natuurlijk afhangen van aspecten zoals de rijervaring en de praktische bruikbaarheid in de praktijk. De toekomst zal ons dat daarom nog leren.