Vanaf 9 mei 2022 kunnen ondernemers ook aanspraak maken op subsidie voor elektrische vrachtwagens. De zogenaamde ‘Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks’, ook wel de AanZET-subsidie genoemd, geldt voor zowel accu-elektrische als waterstof-elektrische vrachtwagens. Ondernemers kunnen een subsidie tot maximaal 131.900 euro per vrachtwagen krijgen, afhankelijk van het type vrachtwagen en de bedrijfsgrootte.
Stimulans
Met de AanZET-subsidie hoopt het Ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat bedrijven te stimuleren om voor elektrisch aangedreven vrachtwagens te kiezen. Deze zijn momenteel nog aanzienlijk duurder dan dieselvrachtwagens. Daardoor zijn ze voor maar weinig bedrijven rendabel, al moet dit de komende jaren wel veranderen. Recente onderzoeken geven aan dat de TCO van elektrische vrachtwagens rond 2025 juist voordeliger zou moeten zijn. Dankzij deze nieuwe subsidie krijgen ondernemers een deel van de meerkosten van een elektrische truck vergoed en wordt het speelveld ten opzichte van conventioneel aangedreven vrachtwagens een stuk gelijker gemaakt.
Hoeveel subsidie?
Op hoeveel geld ondernemers recht hebben hangt af van het type vrachtwagen en de grootte van hun bedrijf. Over het algemeen geldt voor de AanZET-subsidie dat hoe groter de vrachtwagen is, hoe hoger de subsidie. Het Ministerie maakt onderscheid tussen drie voertuigtypes, gebaseerd op de typologie van het RDW.Voor de ‘N2’ vrachtwagens (vanaf 4.250 kg) vergoedt men tot maximaal 25% van de meerkosten. Bij ‘N3’ bakwagens tot 28,5% en de grotere ‘N3’ trekker-oplegger voertuigen vergoedt de overheid tot maar liefst 37%. In de praktijk betekent dit dat bedrijven die investeren in grote vrachtwagens relatief goedkoper uit zullen zijn dan ondernemingen die kleine trucks kopen.
Daarnaast krijgen kleinere bedrijven ( < 10 fte) meer vergoeding, namelijk tot 37% van de meerkosten. Middelgrote ondernemingen krijgen tot 28,5% vergoed. Grote bedrijven (250 fte >), die doorgaans minder krap bij kas zitten, krijgen een minder riante subsidie: daar bedraagt de vergoeding 12,5 tot 20%.
Andere subsidies voor elektrische vrachtwagens
De AanZET-subsidie komt bovenop andere subsidies voor ondernemers en bedrijven. Ondernemers kunnen dus ook aanspraak maken op bijvoorbeeld de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) subsidieregeling. Met de introductie van deze nieuwe subsidie lijkt het plafond echter wel bereikt. Dit omdat de overheid inmiddels gevaarlijk dicht bij de bovengrens van toegestane steunpercentages voor EU-lidstaten zit. Natuurlijk zijn ook de EU-regels veranderlijk, helemaal met het oog op diens ambitieuze klimaatambities, maar op de korte termijn betekent dit dat er nog maar weinig ruimte voor nieuwe subsidies is.
Tot 2027
Vooralsnog loopt de Aanzet-subsidie tot begin 2027, maar bij succes kan dit natuurlijk verlengd worden. Voor dit jaar is er in ieder geval al vast 13,5 miljoen aan de kant gezet. Daarnaast werkt de nationale overheid samen met netbeheerders en bedrijven om de laadinfrastructuur voor zowel vrachtwagens met accu’s als op waterstof te verbeteren.