Ondanks de enorme groei op het gebied van e-mobiliteit houden de grote Duitse toeleveranciers zoals Bosch, Continental, ZF en BASF zich afzijdig wat betreft de productie van accucellen. Maar Varta, dat de afzet van startaccu’s in de toekomst ziet stagneren, ziet wel kansen op die markt. Daarom treft Varta voorbereidingen voor de productie van een nieuw soort accucellen die ook geschikt zijn voor elektrische auto’s. Topman Herbert Schein heeft zijn zinnen gezet op speciale toepassingen.
‘21700’ accucellen
Varta ziet grote vraag naar de nieuw ontwikkelde accucel in het door Tesla populaire 21700-formaat. Het bedrijf bouwt daarvoor een proeflijn in zijn vestiging in Ellwangen. “Ik verwacht dat we dit jaar de eerste klanten kunnen presenteren,” vertelde Schein aan WirtschaftsWoche. Schein voegde eraan toe dat Varta in gesprek is met verschillende autofabrikanten voor het gebruik van de nieuwe accu. Daarbij hebben de gevestigde Europese autofabrikanten “de hoogste prioriteit”.
Europese accuproductie
Op dit moment kopen de meeste internationale autofabrikanten de afzonderlijke accucellen van Aziatische leveranciers. Om de afhankelijkheid van buitenlandse bedrijven te verminderen, dringen Europese politici aan op de ontwikkeling van een Europese productie van accucellen. Twee grootschalige subsidieprojecten hebben al de benodigde goedkeuring en ook Varta wil profiteren van overheidssubsidies.
High-end ‘energiecel’ met ongekende DC-laadsnelheid
Volgens Schein werkt Varta ook aan een ‘energiecel’. Die is het meest geschikt voor high-end toepassingen zoals sportwagens en auto’s in het topsegment. Dit omdat deze cellen in zeer korte tijd veel vermogen kunnen leveren, bijvoorbeeld voor een snelle acceleratie. De laadsnelheid is volgens Schein uniek. De ‘21700’ accucel van Varta kan binnen zes minuten volledig worden opgeladen. “Deze functie wordt nog door geen enkele andere accu in deze categorie op de markt aangeboden,” benadrukte Schein.
Maar: nog niet voor BEV’s
De technologie is blijkbaar echter in eerste instantie niet bedoeld als enige stroomvoorziening voor elektrische auto’s, maar eerder als aanvulling. “Onze nieuwe cel kan worden gebruikt als een hoogspanningsaccu om elektrische auto’s aan te drijven. Idealiter met een geoptimaliseerde range extender of met een geoptimaliseerde brandstofcel,” legde Schein uit. De batterij zou ook kunnen worden gebruikt als een kortstondige accelerator voor elektrische auto’s, voegde hij eraan toe. De nieuwe cel meet 2,1 centimeter in diameter en 7 centimeter in hoogte. Dat “biedt voordelen voor een efficiënt gebruik van de ruimte in de auto”, licht Schein toe. “Als je kleinere accu’s hebt die ook tijdens het rijden snel kunnen worden opgeladen, dan wordt de auto lichter. Dan is er dus ook minder energie nodig,” vertelde de Varta-directeur.
Tot dusver maakt de Varta Group vooral kleine oplaadbare accucellen voor consumentenelektronica, startaccu’s voor auto’s en huishoudbatterijen. “Op middellange termijn,” zei Schein, “zou de nieuwe 21700 cel een nieuw bedrijfssegment kunnen toevoegen. Tegen 2024 wil het bedrijf tussen 100 en 200 miljoen eenheden van de ‘21700’ accucellen per jaar kunnen produceren.