Energiegigant Vattenfall is voornemens op korte termijn de belangrijkste speler op het gebied van elektrisch opladen te worden. Dat heeft het bedrijf zelf als doel geformuleerd en naar buiten gebracht. Om dit voor elkaar te krijgen krijgt het de hulp van Volvo. Samen gaan zij aan een groot laadnetwerk bouwen.
Vijf
Het doel van Vattenfall is om binnen vijf jaar de grootste speler op het gebied van opladen te worden. Dit plan formuleerde het enkele weken geleden al. Nu heeft het bedrijf ook bekendgemaakt hetzelfde te willen op het vlak van thuis opladen. Daarvoor wil het private oplaadpunten ontwikkelen die in elk huis geplaatst kunnen worden. Het is op dit vlak waar Volvo hulp gaat bieden aan de nationale energiemaatschappij van Zweden.
Volvo
Ook voor de autofabrikant is er een aanwijsbare reden om de samenwerking aan te gaan. Volvo is op dit moment in eigen land in het bezit van een marktaandeel van 18 procent als het gaat om elektrisch rijden. De fabrikant wil echter 50 procent in handen krijgen. De samenwerking met Vattenfall zou hier handig in kunnen zijn. Als is het alleen al omdat de auto geoptimaliseerd kan worden voor de specifieke laadtechniek van het netwerk en de private punten. De autofabrikant heeft wel een punt gekozen dat iets verder aan de horizon ligt. Waar Vattenfall zichzelf vijf jaar geeft, geldt voor de automaker een periode van zeven jaar.
Thuis
In tegenstelling tot wat weleens gedacht wordt, vindt het overgrote deel van het opladen nog altijd thuis plaats. Volvo en Vattenfall verwachten niet dat dit in de toekomst drastisch zal veranderen. Het is immers zo dat dit om een aandeel van 90 procent gaat. Juist om die reden is het voor beide bedrijven van belang om grip te krijgen op het thuisladen. Het aanmelden om de oplaadmiddelen thuis te krijgen zal binnenkort online mogelijk zijn op de website van de autofabrikant.