Energieleverancier Vattenfall is in Amsterdam een test gestart om elektrische auto’s te kunnen snelladen. Dit laatste is uiteraard al geruime tijd mogelijk bij de vele laadpunten door heel Nederland. Het unieke aan deze test is echter dat de energieleverancier op deze manier de piekbelasting op het elektriciteitsnet wil beperken. Hiervoor gebruikt men een ‘bufferaccu’.
Amsterdam als testlocatie
Vattenfall heeft gekozen voor de P+R op Zeeburgereiland in Amsterdam als testlocatie in samenwerking met de gemeente en Heijmans. Hier kunnen zestien elektrische auto’s tegelijk snel opgeladen worden. Normaal vergt dit enorm veel van het elektriciteitsnet, maar Vattenfall heeft een methode bedacht om deze piek op te kunnen vangen. Hiervoor gebruikt de energieleverancier een extra bufferaccu die tussen de laadpaal en het daadwerkelijke elektriciteitsnet zit.
Oplaadhub
De zogenoemde bufferaccu wordt door Vattenfall omschreven als oplaadhub. Deze accu heeft een totaal vermogen van 336 kWh. Vanuit deze accu kunnen de elektrische auto’s hun stroom krijgen. Dit gaat volgens de normale weg en de gebruiker merkt hier dus niets van. Snelladen is dus gewoon mogelijk. De oplaadhub wordt op zijn beurt door het elektriciteitsnet geleidelijk weer bijgeladen.
Volgens Vattenfall heeft deze methode een tweetal voordelen. Behalve het reduceren van de piekbelasting biedt het ook in buitenstedelijke gebieden een voordeel. Juist in deze gebieden is een dergelijke snellaadfunctie beperkt beschikbaar. Met de oplaadhub kan een snellaadfunctie altijd en overal ingezet worden.
Testfase
De testlocatie op Zeeburgereiland zal in de komende vijf jaar grondig getest gaan worden door Vattenfall. Hieruit zal blijken of de gedachtegang in de praktijk ook werkt. De oplaadhub kan gedurende deze periode verder aangepast worden indien dat nodig blijkt te zijn. Indien de testfase succesvol wordt doorstaan zal de energieleverancier op meer plaatsen die oplaadhub in willen zetten.