De fabrikanten van batterijen zijn allemaal zeer actief als het gaat om het zoeken, aankondigen, en zelfs reeds bouwen van nieuwe locaties. Batterijfabrieken zullen in hoog tempo onderdeel worden van het Europese landschap. Het Chinese BYD is de meest recente in een lange rij van geïnteresseerden op dit vlak.
Eén
De batterijfabrieken in Europa zijn ook hard nodig. Op dit moment is het zo dat slechts één fabriek op het Europese continent te vinden is. Die fabriek staat bovendien in Engeland, een land dat op dit moment in een overgangsfase zit na Brexit. Om die reden is in veel landen op het vasteland de wens om eigen fabrieken te hebben alleen maar verder toegenomen in de afgelopen periode. Fabrikanten willen hierop inspringen.
Gegadigden
Naast BYD zijn er nog veel meer gegadigden voor batterijfabrieken. Zo is bijvoorbeeld het Zweedse Northvolt van plan de grootste fabriek van allemaal te bouwen. Het bedrijf staat onder leiding van een voormalig topman van Tesla. Het is dan ook niet vreemd dat de gigafabriek van Tesla als grote concurrent wordt gezien. Een andere gegadigde is Terrae uit Duitsland. Dit is een bedrijf dat is ontstaan uit een consortium van 17 ondernemingen en onderzoeksinstellingen. Terrae is voornemens om niet één, maar twee fabrieken te bouwen op Europese grond. Dit moet rond 2028 gecompleteerd zijn. De batterijen moeten volledig custom kunnen worden gemaakt. Ook Saft uit Frankrijk en Continental uit Duitsland hebben inmiddels plannen de wereld in geslingerd.
Buiten Europa
Ook veel fabrikanten van buiten Europa zien hun kans schoon. Zoals gezegd wil het Chinese BYD graag van de mogelijkheden gebruikmaken. Ook een aantal andere Chinese bedrijven zou dit graag doen. Het gaat om Lishen, CATL en GSR. GSR heeft ook belangen in de fabriek in Engeland. Ook batterijfabrieken met Zuid-Koreaanse roots zijn sterk geïnteresseerd. Het gaat onder andere om LG Chem, Sky Innovation en Samsung. Daarnaast ziet het Japanse GS Yuasa ook brood in batterijfabrieken in Europa.