Bij sommige lanceringen klik je snel weer weg en vergeet je het project met datzelfde tempo. De aandacht rondom de Hyperion XP-1 trok echter wel mijn aandacht. Het veelbelovende Amerikaanse project heeft alles in zich wat je mag verwachten van een toekomstige supercar. Het is natuurlijk de vraag of de productie ooit gehaald zal worden, maar vooralsnog gaan wij hier wel van uit. Er is dus genoeg reden om deze supercar verder toe te lichten.
Duizelingwekkende cijfers
Wanneer je aan een supercar denkt zul je niet direct aan de actieradius denken. Bij de Hyperion XP-1 is dit echter wel anders. Dankzij de brandstofcel aan boord kan deze auto, volgens de makers, een afstand overbruggen van maar liefst 1635 kilometer. Deze actieradius wordt dus mede mogelijk gemaakt door de unieke aandrijflijn.
Aan boord van deze Hyperion XP-1 schuilt er een brandstofcel. Deze zorgt er voor dat er elektriciteit wordt opgewekt. Dit elektrische vermogen wordt weer direct doorgestuurd naar de vier elektromotoren. Deze combinatie zorgt er uiteindelijk voor dat de supercar binnen 2.2 seconden op de 100 km/h zit. De topsnelheid komt volgens de fabrikant net boven de 350 km/h uit.
Exacte details over deze unieke aandrijflijn houdt Hyperion nog even onder de pet, maar de eerste cijfers zijn wel bemoedigend te noemen.
Design Hyperion XP-1
Wanneer je de kersverse Hyperion XP-1 nader bekijkt zal er wellicht een lampje gaan branden. Bij ons in ieder geval wel. Het model heeft erg veel weg van de Bugatti Veyron of Chiron. De designelementen lijken overgenomen te zijn van deze reeds bestaande supercars. Vooral de ‘koelvin’ op de zijkant van het koetswerk accentueert deze designvorm. Deze ‘koelvinnen’ fungeren daarnaast ook nog eens als zonnepanelen. Hierdoor kan er nog stroom worden opgewekt voor andere elektronisch zaken in de auto.
De Hyperion XP-1 heeft nog wat zaken van een andere Italiaanse exoot overgenomen. Zo zien wij de befaamde vleugeldeuren van Lamborghini terugkomen.
Onderhuids heeft het merk zijn werk goed voorbereid. Zo is het complete chassis opgetrokken uit carbon-titanium. De zichtbare elementen zijn volledig gemaakt van titanium. Zelfs de opslag voor de brandstofcel is volledig gemaakt uit carbonfiber.
De binnenzijde van de Hyperion XP-1 blijft nog grotendeels een mysterie. Wel lijkt het duidelijk te zijn dat men er aan denkt om een groot display te verwerken in het dashboard. Deze loopt van links naar rechts compleet door. Hierdoor meet het scherm een diagonaal van maar liefst 98 inch. Dergelijke elementen zijn vaak voorbehouden aan concept-cars. De kans dat dit scherm daadwerkelijk de productie zal halen is minimaal te noemen, maar wij sluiten niets uit in dit specifieke geval.
Eerste details
De Hyperion XP-1 werd in een vroeg stadium al eens door de fabrikant geteased. Het is nu echter voor het eerst dat de supercar goed op de foto is vastgelegd. De fabrikant heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zo ook de eerste details kenbaar te maken.
Wanneer de Hyperion XP-1 daadwerkelijk gelanceerd wordt of wanneer de productie gepland staat is nog niet duidelijk. In een later stadium zullen de Amerikanen hier ongetwijfeld antwoord op geven. Over het prijskaartje zullen wij het verder maar niet hebben. Dit is ook nog niet gecommuniceerd, maar wij verwachten dat het model niet goedkoop zal zijn. Het is dus een uniek project voor slechts de rijkste der aarde vermoeden wij.