Venturi heeft de Antarctica EV gelanceerd. Zoals de naam al doet vermoeden is het een elektrisch voertuig dat geschikt gemaakt is voor de meest barre omstandigheden die er op de wereld te vinden zijn. De auto kan goed presteren bij temperaturen tot wel 50 graden onder 0. Dit is bijvoorbeeld in het poolgebied.
Albert
Achter het plan zit een opvallende kracht. Venturi werd namelijk specifiek door prins Albert II van Monaco gevraagd om het voertuig te ontwikkelen. De prins wil het gebruiken voor de werken die hij met zijn liefdadigheidsinstelling doet. Met die instelling doet hij onderzoek naar de poolgebieden. Met de Antarctica EV is dat beter mogelijk dan ooit, zo liet de prins in een reactie op het nieuws toen het naar buiten kwam.
Vijf jaar
Het kostte Venturi vijf jaar om het model volledig af te krijgen. Het plan werd in 2013 gelanceerd. Daarna werd er twee jaar gewerkt aan een prototype. Dit model werd in 2015 gelanceerd. Sindsdien is gewerkt aan het productiemodel dat nu gelanceerd is. Opvallend is dat de tests onder veel mindere omstandigheden werden gedaan in Europa. De elektrische auto is dus nimmer daadwerkelijk getest onder de omstandigheden die het straks moet trotseren. De prins van Monaco verwacht echter niet dat dit problemen voor de doelen die hij heeft zal gaan opleveren wanneer het daadwerkelijk zo ver is.
Actieradius
De Venturi Antarctica draait op batterijen die door de fabrikant werden ontwikkeld voor de racesport. De prestaties die geleverd moeten worden zijn echter wel flink anders. Zo hoeft deze machine slechts een actieradius van 45 kilometer op de batterijen te kunnen bereiken. Het gaat er vooral om dat ermee gereden kan worden op moeilijk begaanbaar terrein waar bijvoorbeeld bodemonderzoek wordt gedaan. Lange afstanden en hoge snelheden zijn dan dus ook niet van belang voor deze auto. De batterij kan dit op een goede manier aan.