De Ford Explorer is een naam die al decennialang synoniem staat voor avontuur, kracht en ruimte. Maar we hebben het hier dan wel over de Amerikaanse Ford Explorer. De Ford Explorer waar we het in dit artikel over gaan hebben, staat nog aan het prille begin van zijn leven. In 2023 voegde Ford namelijk een nieuw hoofdstuk toe aan het rijke verhaal van deze SUV. Toen introduceerde de Amerikaanse autofabrikant namelijk de speciaal voor de Europese markt ontwikkelde elektrische Explorer.
Dat is nog steeds een redelijk imposant uitziende SUV, maar een stuk kleiner. Precies het formaat waarvan in Europa de meeste SUV’s worden verkocht, zoals de VW ID.4, Audi Q4 e-tron en natuurlijk ook de Skoda Enyaq. In combinatie met beproefde techniek – Ford maakt namelijk gebruik van de MEB-architectuur van Volkswagen – en een onverwacht aantrekkelijke prijsstelling zou dit wel eens een schot in de roos kunnen zijn.
Een blikvanger met een Amerikaans accent
De designers van Ford hebben de iconische Explorer-vormgeving geherinterpreteerd voor het elektrische tijdperk. Het resultaat is een modern en dynamisch ogende elektrische SUV met strakke lijnen, LED-verlichting en 17 inch lichtmetalen velgen. Het optionele panoramadak creëert een gevoel van ruimte en licht in het interieur. Met een lengte van 4,77 meter, een breedte van 2,00 meter en een hoogte van 1,74 meter biedt de Explorer riante plaats aan 5 personen en hun bagage.
Twee smaken, en straks nog meer
De Standard Range van de Ford Explorer is nog niet te bestellen. Daarvan is nog maar heel weinig bekend. Hij heeft waarschijnlijk een 52 of 58 kWh accupakket en een actieradius van iets minder dan 400 kilometer.
De versie die nu wel te bestellen is, is de Extended Range. Deze komt in twee aandrijfvarianten: RWD en AWD. De RWD-versie hiervan heeft een 77 kWh accupakket en haalt daarmee een actieradius van zo’n 600 kilometer. De RWD-variant heeft één elektromotor die 285 pk levert. De acceleratie van 0 naar 100 km/u bedraagt 6,4 seconden en de topsnelheid is 180 km/u.
Bij de AWD-variant zien we dat deze een iets groter accupakket van 79 kWh heeft. Deze variant is vanwege de twee motoren uiteraard iets minder efficiënt, maar daarmee is altijd nog een actieradius van ongeveer 550 kilometer mogelijk. Hoewel de maximale DC-laadsnelheid van de 77 en 79 kWh accupakket sterk verschilt, is de tijd om ze van 10 naar 80% op te laden nagenoeg gelijk, namelijk 28 en 26 minuten.
De twee elektromotoren van de AWD-variant leveren samen 340 pk. Deze biedt extra grip en stabiliteit, perfect voor avontuurlijke ritten in alle weersomstandigheden. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is nog sneller, met een tijd van 5,3 seconden. De topsnelheid is eveneens 180 km/u.
Interieur à la VW ID.4
Het interieur van de elektrische Explorer doet enigszins denken aan dat van de Volkswagen ID.4. Dat is niet zo gek aangezien het daar ook een beetje van is afgeleid. Uiteraard is het geen letterlijke kopie, Ford heeft daar duidelijk zijn eigen visie op losgelaten. De bestuurder beschikt over een digitale cockpit met alle relevante informatie binnen handbereik. Het 12,3 inch touchscreen infotainmentsysteem met navigatie en smartphone-integratie zorgt voor entertainment en connectiviteit onderweg. Features zoals adaptive cruise control, lane keeping assist, een achteruitrijcamera en parkeersensoren zorgen voor een ontspannen en veilige rijervaring.
Verrassend scherp geprijsd
De elektrische Ford Explorer is straks verkrijgbaar vanaf € 41.450,- (incl. BTW) zodra de orderboeken van de Standard Range-uitvoering geopend zijn. Op dit moment is alleen de Extended Range-uitvoering te bestellen en die is er vanaf € 45.950,- (incl. BTW). Gezien de riante uitrusting, krachtige aandrijflijn, royale actieradius en de geboden ruimte is ook deze Explorer verrassend scherp geprijsd. De eerste exemplaren van de Extended Range worden in september verwacht, de Standard Range staat volgens Ford gepland voor het eerste kwartaal van volgend jaar.