Volgens een publicatie van het Internationaal Energieagentschap IEA heeft de stijging in de verkoop van elektrische auto’s zich onverminderd voortgezet. Dit dankzij de “aanhoudende beleidssteun” van regeringen, die daarmee de uitstoot willen terugdringen om zo de klimaatdoelstellingen te halen.
Wereldwijde stimuleringsmaatregelen
Overheden over de hele wereld zetten in op elektrificatie en schone energieprojecten om de uitstoot terug te dringen. De VS, Canada, de EU en Groot-Brittannië zijn van plan om tegen 2050 CO2-neutraal te worden. China streeft ernaar om deze doelstelling tegen 2060 te bereiken. Veel landen moedigen het gebruik van elektrische voertuigen aan om de uitstoot van de transportsector te beperken.
“Aanhoudende beleidsondersteuning is een van de belangrijkste redenen geweest voor de sterke verkoop van elektrische auto’s op veel markten, waarbij de totale overheidsuitgaven aan subsidies en stimuleringsmaatregelen in 2021 zijn verdubbeld tot bijna 30 miljard dollar”, aldus het agentschap.” Het IEA vervolgt: “Een groeiend aantal landen heeft ambitieuze doelstellingen voor de elektrificatie van voertuigen in de komende decennia, en veel autofabrikanten hebben plannen om hun wagenpark te elektrificeren die verder gaan dan de beleidsdoelstellingen. In 2021 waren er wereldwijd vijf keer meer elektrische automodellen beschikbaar dan in 2015, en het aantal beschikbare modellen bereikte 450 tegen het einde van 2021.”
Hogere verkopen in China, Europa en de VS
Volgens het EIA komt de sterke groei vooral door de hogere verkopen in China, Europa en de VS, in combinatie met het flink gegroeide aanbod aan elektrische auto’s. In het eerste kwartaal is de verkoop van elektrische auto’s (lees: stekkerauto’s, dus zowel PHEV’s als BEV’s) gestegen met maar liefst 75% tot 2 miljoen eenheden. En dat terwijl er vorig jaar al een record werd gebroken. Toen verdubbelde de verkoop van EV’s tot een totaal aantal van 6,6 miljoen auto. Door die verdubbeling steeg het aantal elektrische auto’s wereldwijd vorig jaar tot zo’n 16,5 miljoen. Dat aantal is het drievoudige van het aantal elektrische auto’s in 2018.
In China is de stijging echt enorm. Vorig jaar verdrievoudigde het aantal EV’s daar bijna tot 3,3 miljoen. Daarmee was China goed voor ongeveer de helft van het wereldwijde totaal.
In het eerste kwartaal van dit jaar zien we soortgelijke trends. De verkoop in China is meer dan verdubbeld vergeleken met het eerste kwartaal van 2021. De elektrische auto’s in China zijn doorgaans kleiner en goedkoper. Daar is een elektrische auto doorgaans maar zo’n 10% duurder dan een conventionele. Dat heeft de verkoopcijfers daar een flinke boost heeft gegeven. In Europa en de VS stegen de verkopen in die periode met respectievelijk 60 procent en 25 procent.
Fatih Birol, uitvoerend directeur van het IEA: “Het succes van de sector bij het vestigen van nieuwe verkooprecords is uiterst bemoedigend, maar er is geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid. Beleidsmakers, leidinggevenden in de sector en investeerders moeten zeer waakzaam en vindingrijk zijn om de risico’s van onderbrekingen in de aanvoer te beperken en een duurzame aanvoer van kritieke mineralen te garanderen.”
Ook in andere regio’s verwacht men een stijging
Ook in het Midden-Oosten verwacht men een stijging van het aantal EV’s. Met name in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en Saoedi-Arabië verwacht men dat regeringen hun beloftes na gaan komen om tegen het midden van de eeuw CO2-neutraal te worden. Leonardo Paoli, energieanalist voor schone energietechnologieën bij het IEA: “De beloften om de uitstoot van broeikasgassen tot nul te beperken in landen zoals de VAE en Saoedi-Arabië zullen waarschijnlijk een positieve invloed hebben op het gebruik van EV’s”.
De VAE streven ernaar om tegen 2050 netto nul uitstoot te bereiken. Daar is men van plan om in de komende drie decennia 160 miljard dollar te investeren om de ontwikkeling van schone energie te versnellen. Saoedi-Arabië, de grootste economie van de Arabische wereld, streeft ernaar de doelstelling in 2060 te bereiken. Paoli: “Er zijn ook enkele specifieke doelstellingen, bijvoorbeeld in Saoedi-Arabië is er een doelstelling om 30 procent van de auto’s elektrisch te laten zijn tegen 2030 en in de VAE is er een doelstelling van 42.000 elektrische voertuigen tegen het einde van het volgende decennium”.
Bedreigingen
Er zijn ook verschillende factoren die een negatieve invloed op de stijging hebben. De stijgende prijzen van grondstoffen voor de productie van accucellen bijvoorbeeld, en ook de verstoringen van de toeleveringsketen door het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Ook de aanhoudende Covid-19-lockdowns in China kunnen op korte termijn de aanhoudende groei van de EV-verkopen belemmeren.