Het is al langer duidelijk dat de elektrische auto snel terrein aan het winnen is. Niet alleen bij de verkoop van nieuwe EV’s is dit het geval, maar inmiddels ook op de tweedehands markt. Een elektrische auto als occasion kopen is steeds meer in trek. In het eerste kwartaal van dit jaar is de verkoop ruim verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.
Moeizame verkoop
Een tweedehands elektrische auto is nog niet zo snel gevonden. Vooral kleinere handelaren lijken nog niet veel interesse te tonen in deze nieuwe markt. Geheel onterecht is dit overigens niet. Het zijn nu vooral de oudere modellen die op de tweedehands markt terecht komen. Hierbij is vooral de beperkte actieradius nog een probleem bij veel consumenten. Hierdoor kunnen de verschillende handelaren deze oudere exemplaren maar met moeite kwijt. Enkel de nieuwere modellen, die dus relatief snel weer in de verkoop gaan, lijken het vooralsnog goed te doen.
Subsidie tweedehands EV
De aankoop van een tweedehands EV is juist nog wel aantrekkelijker gemaakt. Waar de subsidiepot voor een nieuwe elektrische auto al leeg is, is de pot bij een gebruikt exemplaar nog wel beschikbaar. Wanneer je als consument dus een tweedehands exemplaar aanschaft kun je nog aanspraak maken op € 2.000,- subsidie.
Voor dit jaar is er € 13,5 miljoen beschikbaar. In het eerste kwartaal is er voor ruim € 3 miljoen aangevraagd. We kunnen dus gerust stellen dat er nog genoeg in deze pot aanwezig is en dat deze regeling juist voor tweedehands modellen erg aantrekkelijk kan zijn.
Wanneer je in de markt bent voor een dergelijke EV moet deze auto wel aan enkele vereisten voldoen. Zo moet de minimale actieradius 120 kilometer bedragen. Daarnaast moet de nieuwwaarde van de auto tussen de € 12.000,- en € 45.000,- zitten. Ruim de helft van alle verkopen in het afgelopen kwartaal voldeden aan deze eisen.
Uitschieters
Uit cijfers van brancheorganisatie Bovag en databureau RDC blijkt dat er enkele opmerkelijke uitschieters zijn. Een tweedehands EV is zo gek nog niet, maar er zijn enkele modellen die vaker te koop worden aangeboden en ook weer worden verkocht. Zo waren de Renault Zoe, Nissan Leaf en BMW i3 in het afgelopen kwartaal het meest populair. Dit komt vermoedelijk ook vanwege de subsidieregeling die op deze modellen van toepassing is. Hierdoor worden dergelijke occasions al snel heel interessant voor een particulier. Het is dan ook niet gek dat er ruim 2.400 exemplaren een nieuwe eigenaar wisten te vinden in het afgelopen kwartaal.