Het Britse merk MG, dat sinds een aantal jaren in handen is van het grote Chinese staatsconcern SAIC, veroverde een klein marktaandeel op de Europese markt door zijn elektrische auto’s tegen een scherpe prijs aan te bieden. Daarmee trof men vooral de meer prijsbewuste kopers.
Maar met het nieuwste model, de MG4 Electric, kan het zomaar zijn dat men opeens een heel andere doelgroep aantrekt. De nieuwe MG4 Electric is niet alleen heel betaalbaar maar ziet er ook nog eens prima uit. Deze sportieve hatchback valt in het compacte segment en daar is nog niet zo gek veel concurrentie. Door de combinatie van een bijzonder scherpe prijs – minder dan 30.000 euro – en het attractieve uiterlijk zou de MG4 Electric wel eens een groot succes kunnen worden.
MG is er klaar voor, de eerste scheepslading is al onderweg naar Europa. De eerste leveringen zijn dan ook gepland voor eind dit jaar.
Xinyu Liu, CEO van MG Motor Europe: “De MG4 Electric is een nieuwe mijlpaal in de lange geschiedenis van MG Motor. Hij biedt een slim alternatief voor klanten die meer willen. Als eerste voertuig op basis van ons technologisch geavanceerde en uiterst flexibele MSP-platform combineert het indrukwekkende elektrische prestaties, uitstekende rijeigenschappen en innovatieve assistentiesystemen met gebruiksgemak en een uitzonderlijk dynamisch design.”
De MG4 Electric is uiterst scherp geprijsd
Toen MG de eerste informatie en teasers verspreidde, repte men ook over de scherpe prijs. Die zou wel eens minder dan 30 mille kunnen zijn. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. De vanafprijs van de MG4 Electric ligt rond de 29 mille. In Nederland kun je er nog niets van vinden op de website van MG zodat we nog geen concrete prijs kunnen vermelden. In de online onthulling werd in ieder geval gesproken voor een vanafprijs van net onder de 29 mille. In de Duitse configurator staat een prijs van 28.420. Daarmee is hij dus zo’n 4.000 euro goedkoper dan de VW ID.3. Hij kost zelfs amper meer dan de Seat Leon met benzinemotor. Laat dat nou precies de doelgroep van de MG4 zijn: een sportieve hatchback in het compacte segment.
Nieuw platform
Wat krijg je voor dat geld? Geenszins een bestaande model uit de stal van SAIC, dat voorzien is van een MG-label en op de Europese markt is aangepast. De 4,29 m lange MG4 Electric is een geheel nieuw ontwerp, dat op een eveneens splinternieuw platform staat. Dat nieuwe MSP-platform (Modular Scable Platform) van SAIC is nu nog geschikt voor een systeemspanning van 400 volt. In de toekomst kan MG dit upgraden naar 800 volt zodat ook zeer hoge laadsnelheden mogelijk zijn. Bovendien is het geschikt voor een groot scala aan aandrijflijnen.
Achterwielaandrijving
Het basismodel van de MG4 Electric heeft achterwielaandrijving en een 125 kW elektromotor met een koppel van 250 Nm. Hiermee accelereert de MG4 in 7,7 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd tot 160 km/u en de sprint. Deze uitvoering heeft een accupakket van 51 kWh, waarmee een actieradius van ongeveer 350 kilometer mogelijk is. Wie wat meer te besteden heeft komt uit bij de Comfort en Luxury. Deze uitvoeringen hebben een elektromotor die 150 kW levert, eveneens met een koppel van 250 Nm. Omdat ze vanwege het grotere accupakket wat zwaarder zijn, sprinten deze in iets minder dan 8 seconden naar 100 km/u. Dat grotere accupakket van 64 kWh maakt ook een grotere actieradius – tot 450 kilometer – mogelijk.
Aan openbare laadpunten of aan de laadpaal thuis kan de MG4 Electric met een laadsnelheid van 11 kW in ruim 6 uur worden opgeladen. Onderweg, aan een DC-snellaadstation, kan de LFP-accu van de MG4 Electric in 35 tot 40 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. De laadsnelheid met de 51 kWh accu bedraagt 117 kW, de grotere accu heeft een laadsnelheid van 135 kW.
Attractief design
Behalve zijn scherpe prijs valt de MG4 Electric ook op door zijn eigenzinnige, sportieve ontwerp. De voorkant is nog niet zo opvallend maar wie de achterkant zien moet toch even wennen aan de geprononceerde achterlichten en tweedelige dakspoiler. Evengoed heeft de gehele auto een attractief design waarmee MG absoluut zal scoren.
Aan het interieur zullen we minder moeten wennen. Dat is vrij minimalistisch waarbij de focus vooral op functionaliteit en ergonomie ligt. We zien daar twee vrijstaande displays. Een voor de bestuurder, en dan ook nog een centraal geplaatst touchscreen. De auto biedt plaats aan 5 personen heeft een bagageruimte van 350 tot 1165 liter.
De gebruikers hebben de keus uit vijf rijmodi. Daarvan is er één zelfs individueel configureerbaar. Bijzonder is ook dat de remmen een elektronisch brake-by-wire systeem hebben. Dat heeft als voordeel dat de respons daarvan op drie manieren kan aanpassen. Nog iets bijzonders – zeker in deze prijsklasse – is het feit dat de MG4 Electric over een V2L-functionaliteit beschikt. De accu kan dus desgewenst als externe stroombron dienen.