De nieuwe Renault Megane E-Tech Electric zal in Nederland op de markt komen voor een vanafprijs van 35.390 euro. De elektrische nieuwkomer integreert zich naar eigen zeggen ook naadloos in het digitale en elektrische ecosysteem van zijn gebruiker met state-of-the-art software en geoptimaliseerde connectiviteit.
Renault zal de Megane E-Tech Electric aanbieden in vijf uitrustingsniveaus en alsmede twee aandrijvings- én accuvarianten. De exacte planning qua levering is nog niet bekend maar we verwachten dat die tegen de zomer plaats zal vinden.
Actieradius tot 470 kilometer
Renault zal de Mégane E-Tech Electric aanbieden in een EV40-versie met 40 kWh accupakket en een EV60-versie met logischerwijs een 60 kWh accupakket. Direct na markintroductie zal echter alleen nog de EV60-versie beschikbaar zijn. Met het 40 kWh accupakket bedraagt de actieradius 300 kilometer (WLTP). Deze versie heeft overigens altijd een 130 pk aandrijflijn.
Bij de EV60-versie is er keus uit aandrijflijnen met een vermogen van 130 of 218 pk. Wie de 130 pk motor combineert met het grotere 60 kWh accupakket, haalt een WTLP-actieradius van 470 kilometer. Met de 218 pk motor, die alleen maar met het 60 kWh accupakket verkrijgbaar is, bedraagt de actieradius 450 kilometer volgens WLTP.
Vijf uitrustingsniveaus
Renault zal de Mégane E-Tech Electric in vijf uitrustingsniveaus aan gaan bieden. Met het 40 kWh accupakket is er keus uit twee uitrustingsniveaus, met de 60 kWh accu kunnen kopers uit alle vijf kiezen. De prijzen van de Renault Mégane E-Tech Electric lopen op van € 35.390 voor de EV40 Equilibre tot € 41.790 voor de EV60 Evolution. Interessant is de ‘zakenversie’ Evolution ER die de eerdergenoemde actieradius van 470 kilometer heeft en € 40.990 gaat kosten.
AC-laden met 22 kWh
We komen bij de Renault Mégane E-Tech Electric iets tegen wat bijna alleen de Franse autofabrikant biedt: een AC-laadsnelheid van 22 kW, net zoals bij de kleine ZOE. Bij thuis laden, waar men meestal niet verder dan 11 kW kan gaan, is dat niet interessant. Maar openbare laders halen die snelheid vrij vaak. Dat betekent dat accu van de Mégane E-Tech Electric na een paar uur winkelen weer helemaal vol kan zijn. Dat is wel zo prettig.
De EV40-versies halen aan de DC-snellader een laadsnelheid van 85 kW, de EV60 heeft dan een laadsnelheid van 130 kWh. Geen bijzonder hoge waarden als we die vergelijken met bijvoorbeeld de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 maar die zitten dan ook in een iets hoger segment.
Duurzaam
Zoals het hoort bij een moderne elektrische auto heeft ook Renault veel aandacht besteed aan de duurzaamheid van de productie van de Mégane E-Tech. Er wordt bijvoorbeeld in totaal 27,2 kilogram van de zichtbare en onzichtbare onderdelen vervaardigd van gerecyclede kunststoffen. Aan het einde van zijn levenscyclus moet de Mégane E-Tech volgens Renault voor 95 % recyclebaar zijn.
Verbeterd openR Link infotainmentsysteem
Renault heeft het openR Link infotainmentsysteem verbeterd. In de Renault Mégane E-Tech vinden we daardoor een sterk verbeterde connectiviteit met ‘over the air’ software-updates. Ook integreert het infotainmentsysteem alle smartphonefuncties.