Het is al langer duidelijk dat het Chinese BYD (Build Your Dreams) hun auto’s op de Europese markt wil brengen. Vooralsnog is het enkel bij Noorwegen gebleven, maar hier komt spoedig verandering in. Voor de Europese markt hebben de Chinezen zelfs een compleet vernieuwde Tang in de schoenen staan. Deze volledig elektrische SUV is al geruime tijd leverbaar in Noorwegen, maar een moderne look is nooit verkeerd.
Eerste foto’s
De eerste foto’s van deze vernieuwde Tang zijn gedeeld bij onze collega’s van Autoweek. Het is duidelijk op te merken dat de vernieuwde Tang een stuk volwassener is geworden. Wij moeten overigens erkennen dat de eerste versie, die dus al verkocht wordt in Noorwegen, zeker geen verkeerde SUV is. Gezien de expansiedrift van BYD lijkt de facelift noodzakelijk te zijn om de kritische Europeanen te kunnen behagen.
De patentplaten, zoals Autoweek deze noemt, zijn geregistreerd bij het Europese patentbureau. Dit versterkt de vermoedens dat het model op Europese bodem zijn intrede zal maken al blijft het nog even gissen.
Derde generatie BYD Tang
Geheel vreemd is de vernieuwde Tang overigens niet. De allereerste versie werd in 2015 op de Chinese markt gebracht. Dit model werd in 2018 vervangen door de huidige generatie. Dit model is dus nu enkel nog in Noorwegen leverbaar. Inmiddels leven wij in het jaar 2021 en zijn wij dus weer drie jaar verder. Het is natuurlijk de vraag of er dit jaar nog een nieuw model gelanceerd zal worden. De levenscyclus van de Tang is overigens, in vergelijking met andere fabrikanten, tamelijk kort te noemen.
E-Platform 3.0
Het is goed mogelijk dat de vernieuwde Tang op het nieuwere E-Platform 3.0 komt te staan. Dit platform werd eerder dit jaar aan het grote publiek voorgesteld, maar vooralsnog is er nog geen model op verschenen. Het lijkt er sterk op dat juist deze SUV zich uitstekend leent voor het nieuwe platform.
Volgens BYD biedt het vernieuwde platform ruimte aan EV’s met een actieradius tot wel 1.000 kilometer. Wij mogen deze uitspraak wel met een korrel zout nemen, want met de grotere Tang zullen deze cijfers beduidend lager liggen. Aan kracht en mogelijkheden ontbreekt het in ieder geval niet. De basis is geschikt voor zowel vierwielaangedreven modellen als voor sportievelingen. Juist de vierwielaangedreven mogelijkheden lijken zich weer prima aan te sluiten bij de Tang.
Lancering
Wij zullen nog even geduld moeten hebben alvorens BYD zijn Europese werkelijk kenbaar zal maken. Het is goed mogelijk dat de vernieuwde Tang hierbij als belangrijke pion gebruikt zal worden. Het is immers niet ondenkbaar zal het vernieuwde platform juist op dit model zijn intrede zal maken.
Veel is er helaas nog niet bekend over de derde generatie en kan er dus enkel maar gespeculeerd worden. Wij volgen deze vorderingen uiteraard op de voet en zullen ons melden wanneer wij wat meer nieuws kunnen delen.