De Peugeot 3008 gaat alweer zo’n vier jaar mee. De Franse SUV is in die tijd uitgegroeid tot een heel behoorlijk verkoopsucces. Er rijden er al meer dan 800.000 van rond. Nu de concurrentie in dit toch al sterk bezette segment alsmaar heviger wordt, vond Peugeot het tijd om de 3008 een update te geven.
Designtaal
De ontwerpers van Groupe PSA hebben de Peugeot 3008 een heel nieuw aanzicht gegeven, zodat hij nu weer helemaal aansluit bij de laatste designtaal van de Franse leeuw. Ook de kleinere en grotere zusjes, zoals de 208, 2008 en 508 hebben onlangs een soortgelijke gedaanteverwisseling ondergaan. Nu is het alleen nog wachten op een update van de 308. Wat de toekomst voor de kleine 108 zal brengen, is twijfelachtig. Het is namelijk steeds moeilijker om auto’s in dat segment aan de laatste emissienormen te laten voldoen en ze ook nog betaalbaar te houden.
Wijzigingen
Normaal gesproken is zo’n tussentijdse update niet meer dan een bescheiden facelift. Maar Peugeot nam in dit geval geen genoegen met kleine aanpassingen. Hoewel het uiterlijk in het algemeen misschien niet zo verschilt, is de voorzijde van de 3008 behoorlijk veranderd. De karakteristieke lichtgevende klauwen op de voorbumper worden bijvoorbeeld vergezeld van een gloednieuwe, bredere grille. Ook de koplampen zijn enigszins herzien. Alle uitvoeringen van de Peugeot 3008 zijn voortaan standaard uitgerust met led-koplampen.
Aan de achterkant zijn de veranderingen minder opvallend. Ook hier is de verlichting voortaan met leds uitgevoerd maar verder zijn de veranderingen uiterst gering. Nu past de achterzijde van de huidige 3008 natuurlijk ook nog heel goed bij Peugeot’s designtaal. Daarnaast krijgt de Peugeot SUV nieuwe 19-inch wielen, ietwat gewijzigde monogrammen en twee nieuwe kleuren.
Ook wat betreft het interieur zijn de veranderingen klein. Het centrale display van het infotainmentsysteem is groter geworden en meet nu 10 inch. Het scherm van het instrumentenpaneel is ongewijzigd.
Plug-in hybrides
De vernieuwde Peugeot 3008 blijft beschikbaar met twee plug-in hybrides: de Hybrid4 300 e-EAT8 (achttraps automatische transmissie) met een royale 220 kW en vierwielaandrijving, en de Hybrid 225 e-EAT8 met 165 kW. De vierwielaandrijving verdeelt het vermogen elektronisch gelijkmatig over alle vier de wielen. Deze regeling is in zuiver elektrische modus ook beschikbaar om de tractie te verbeteren, wat vooral tot zijn recht komt op slechte wegen met bijvoorbeeld losliggend grind, modder of sneeuw.
De aandrijving van de vierwielaangedreven SUV bestaat uit een 147 kW 1,6 l PureTech-benzinemotor met een elektrische aandrijving die wordt gecombineerd met twee elektromotoren van 81 en 83 kW. Deze SUV heeft in volledig elektrische modus waarschijnlijk een actieradius van 59 km volgens WLTP.
De standaard plug-in hybride is uitgerust met een 133 kW 1,6 l PureTech-motor en een 81 kW (110 pk) elektromotor gekoppeld. Deze versie heeft een elektrisch bereik tot 56 km volgens WLTP. De accu heeft een capaciteit van 13,2 kWh. Standaard heeft de Peugeot 3008 plug-in hybrid een on-board 1-fase lader van 3,7 kW. Optioneel is ook een 7,4 kW lader leverbaar.