In oktober van vorig jaar mochten wij voor het eerst kennismaken met de vernieuwde Mirai. Destijds ging het nog om een conceptversie. Vandaag heeft Toyota het doek getrokken van de Mirai zoals deze in productie gezet zal worden. Er is daarnaast nog ander goed nieuws te melden, want ook dit vernieuwde model zal beschikbaar komen in Nederland.
Vrijwel geen wijzigingen
Wanneer wij de conceptversie naast de productierijpe Mirai zetten zien wij vrijwel geen verschillen. Enkel aan de achterzijde lijkt er nog een kleine wijziging in de bumper te hebben plaatsgevonden. Je moet dan ook een getraind oog hebben om de verschillen mogelijk op te merken, als deze er al zijn. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor het interieur. Hier heeft Toyota geen wijzigingen meer in doorgevoerd voor zover wij dit kunnen ontdekken. Wij verwachten dat de Japanners enkel nog onderhuids wat aanpassingen hebben verricht aan de Mirai. De kracht zit hem eigenlijk ook in het deel wat juist niet zichtbaar is, namelijk de krachtbron.
Verbeterde brandstofceltechniek
In de afgelopen jaren heeft Toyota hard gewerkt aan hun bestaande brandstofceltechniek. In de eerste Mirai is hun techniek al flink beproefd, maar zeker niet onopgemerkt gebleven. Inmiddels is de techniek een stuk volwassener geworden en heeft Toyota de nodige verbeteringen aangebracht in deze krachtbron. Volgens eigen zeggen is de actieradius met ruim 30% vergroot wanneer je over een volle waterstoftank beschikt. Hierdoor komt de nieuwe Mirai uit op een actieradius van grofweg 650 kilometer. Dit zijn zeer respectabele cijfers te noemen. Veel informatie over de Mirai geeft Toyota helaas niet weg. Wel is duidelijk dat de aandrijving op de achterwielen is geplaatst. Andere cijfers moeten wij jullie helaas nog even schuldig blijven.
Nederlandse Mirai
Toyota heeft te kennen gegeven dat deze vernieuwde Mirai gewoon in de Nederlandse showrooms te vinden zal zijn. Eerder werd er gesproken dat het model dit jaar nog bij de Toyota-dealers zou staan. Inmiddels is deze uitspraak aangepast en wordt het ergens begin 2021. We zullen dus even geduld moeten hebben voor deze auto. De Nederlandse introductie laat dus even op zich wachten, maar hierdoor ook de adviesprijzen. Hier is tot op heden nog niet over gesproken en kunnen wij maar enkel gissen. Dit zullen wij maar niet doen.
Waterstoftankstations
Gretig aftrek kent de Mirai nog niet in Nederland. Heel vreemd is dit ook niet, omdat er in Nederland nog erg weinig waterstoftankstations te vinden zijn. Deze tankstations zijn wel noodzakelijk om de Mirai rijdende te houden. Volgens Toyota wordt er hard gewerkt aan dit probleem. Eind dit jaar moeten er 17 van dergelijke stations in Nederland beschikbaar zijn. In Duitsland zijn dit er al 75, maar binnen nu en twee jaar moet dit verder gegroeid zijn naar 130 locaties. Het is vooral het gebrek aan deze stations waarom deze auto in Nederland nog weinig verkocht wordt.