De eerste Toyota RAV4 zag het levenslicht in 1994. Wat velen zich niet realiseren is dat de toenmalige RAV4 in feite de grondlegger was van de huidige generatie SUV’s. Een segment dat vroeger vooral uit auto’s van Nissan, Honda, Toyota, Suzuki en Daihatsu bestond maar waarin nu nagenoeg alle merken vertegenwoordigd zijn. De nieuwe Toyota RAV4 is alweer de vijfde generatie van deze Japanse SUV en een waardige opvolger van de vorige generaties. De nieuwe RAV4 is niet alleen stijlvoller en sterker dan ooit maar is ook leverbaar met hybride technologie.
Testritten
Toyota presenteerde de nieuwe RAV4 aan de pers in een heel geschikte omgeving: een uitdagend off-road circuit bij Castellnou de Bages, ten noorden van Barcelona. Terrein waar ook de krachtigste SUV’s nog wel eens moeite mee hebben. De Toyota RAV4 hield zich prima en bewees over prima off-road capaciteiten te beschikken. Dat is mede te danken aan de 2,5 liter benzine motor en de 88 kW elektromotor, die de voorwielen aandrijven terwijl er nog een aparte elektromotor voor de achterwielen beschikbaar is. Het totale systeemvermogen is 222 pk. De RAV4 sprint hiermee in 8,1 seconde naar 10 kilometer per uur. Omdat de Toyota RAV4 ook op het asfalt zijn mannetje staat, is dit net als de eerdere versies een prima allrounder.
Vierwiel- en voorwielaandrijving
Maar Toyota wil ook iets te bieden hebben voor gebruikers die genoeg hebben aan alleen voorwielaandrijving. Wie niet per se een 4×4 hoeft, kan daar een paar duizend euro mee besparen en kiezen voor de voorwielaangedreven RAV4 Hybrid FWD: 218 System HP. Het standaard verbruik van deze uitvoering is, dankzij de nieuw ontwikkelde intelligente combinatie van benzine en elektrische aandrijving, slechts 4,5 liter per 100 kilometer. Het koppel van de hybride aandrijving bedraagt 221 Newtonmeter, dat beschikbaar is tussen 3.600 en 5.200 toeren. In combinatie met de CVT-versnellingsbak maakte deze versie tijdens testritten een zeer goede indruk. Alleen onder zware belasting was het even zoeken naar het juiste motortoerental. Ondanks de niet bepaald rustige rit bleef het verbruik beperkt tot 5,9 liter.
Ruimer en dynamischer door nieuw TNGA platform
De comfortabele doch dynamische eigenschappen van de Toyota RAV4 Hybrid FWD zijn voornamelijk te danken aan het gloednieuwe TNGA platform waar de midsize SUV op gebouwd is. Vergeleken met zijn voorganger is de vijfde generatie RAV4 breder, heeft een langere wielbasis en kortere overhangen voor meer binnenruimte. Ook is hij 57 procent torsiesteviger en heeft hij ondanks de 1,5 centimeter grotere bodemvrijheid een lager zwaartepunt wat uiteraard positieve gevolgen voor de wegligging heeft. Qua ruimte maakt Toyota’s veelzijdige vrijheidsvoertuig indruk. Voorin is er veel ruimte, achterin hebben zelfs grotere mensen voldoende been-, hoofd- en schouderruimte voor lange reizen. Dit alles zou theoretisch ten koste kunnen gaan van de bagageruimte, maar dat is niet het geval. Integendeel: de Toyota RAV4 blinkt uit met “best-in-class” waarden van 580 tot maximaal 1.690 liter bagageruimte. Deze is hiermee 79 liter groter dan die van zijn voorganger en 110 liter boven die van zijn voornaamste concurrent, de VW Tiguan. Daarnaast heeft de nieuwe RAV4 natuurlijk ook te maken met andere sterke troeven in dit segment zoals de Ford Kuga, Honda CR-V en Nissan Qashqai. De reden voor die extra ruimte is terug te vinden in de lengte. De 4,60 meter lange Toyota is iets langer dan zijn rivalen en is zelfs 14 centimeter langer dan de best verkopende auto in dit segment, de Tiguan. De RAV4 is weliswaar iets minder compact en wendbaar maar dus ook wat ruimer.
Concurrerend
Bovendien is de prijs ook concurrerend. De exacte prijzen zijn ons nog niet bekend maar met de 2,0-liter benzinemotor met 175 pk zou hij nog geen 1000 euro duurder zijn dan de VW Tiguan die slechts 150 pk heeft. De Toyota RAV4 Hybrid FWD zou een paar duizend euro duurder moeten zijn. De vierwielaangedreven RAV4 moet qua prijs concurreren met de VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion.
Compleet uitgevoerd
Qua prijzen heeft Toyota nog een andere troef: de RAV4 is standaard buitengewoon goed uitgerust. Zelfs de basisuitvoering heeft af fabriek al LED-koplampen, lichtmetalen 17-inch wielen, automatische klimaatregeling en het “Toyota Safety Sense”-systeem. Dit omvat een intelligent, adaptief cruisecontrolesysteem dat de auto regelt van 0 km/u tot de topsnelheid. De verantwoordelijkheid blijft uiteraard volledig bij de RAV4-bestuurder, die in staat is om langere stop-and-go ritten op de snelweg uiterst comfortabel aan te kunnen.
Smart View Mirror
Nog een bijzonderheid die de nieuwe Toyota RAV4 te bieden heeft: “Smart View Mirror” is de naam van een elektrochromatische binnenspiegel die een panoramisch zicht op de omgeving achter het voertuig biedt. Voordeel ten opzichte van conventionele binnenspiegels: Grote inzittenden op de achterbank of een tot aan het dak volgeladen bagageruimte blokkeren niet langer het zicht naar achteren. Het systeem kan worden omgeschakeld van de monitorweergave naar klassieke spiegels – bijvoorbeeld wanneer zonlicht hindert met sterke reflecties op het scherm. Na een korte inwerkperiode is de slimme binnenspiegel zeer behulpzaam. De RAV4 is het eerste voertuig in het D-segment die deze functie op de Europese markt aanbiedt.