Vinfast investeert maar liefst €1,8 miljard in een gloednieuwe productielocatie in de Verenigde Staten. Deze komt naar verwachting in Raleigh, North Carolina te staan en zal in 2024 zijn deuren openen. De productielocatie zal een maximale productiecapaciteit van 150.000 voertuigen per jaar hebben en moet naast elektrische auto’s ook elektrisch aangedreven bussen en accu’s produceren.
VF 8 en VF 9
Met de opening van de fabriek in North Carolina hoopt Vinfast een aanzienlijk marktaandeel te veroveren op het Noord-Amerikaanse continent. Het is dan ook geen verrassing dat het Vietnamese merk op deze locatie vooralsnog uitsluitend de VF 8 en VF 9 gaat produceren – beide zijn (redelijk) forse elektrische SUV’s die geschikt zijn voor de Amerikaanse markt. Vinfast wil deze in de markt zetten als betaalbare alternatieven voor o.a. de Tesla Model X.
De verwachting is dat Vinfast haar modellengamma in de VS op den duur uit gaat breiden. Eerder dit jaar onthulde het immers een volledig vernieuwd en uitgebreid modellengamma op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.Toen kondigde de Vietnamese autofabrikant ook al de plannen voor een Amerikaanse productielocatie aan.
Blije Biden
De aankondiging is een opsteker voor de Amerikaanse autoindustrie. De Vinfast-fabriek levert namelijk zo’n 7000 banen op, iets wat volgens de Amerikaanse Joe Biden mede te danken is aan het hernieuwde Amerikaanse beleid. De Democraat maakt dan ook gretig gebruik van de gelegenheid om het succes van zijn beleid aan te tonen:
Today, VinFast announced it will build an electric vehicle and battery manufacturing facility in North Carolina — $4 billion to create more than 7,000 jobs. It’s the latest example of my economic strategy at work. https://t.co/7EfXPjDRmE
— President Biden (@POTUS) March 29, 2022
Fabriek in Duitsland
Overigens is dit niet de eerste grote productielocatie van Vinfast in het buitenland. Zo kondigde Vinfast eerder dit jaar aan dat het in Duitsland een fabriek wil openen. Hiermee zou men de gehele Europese markt willen bedienen. Toentertijd had Vinfast CEO Le Thi Thu Thuy hier het volgende over te zeggen: “Het tijdperk van auto’s verschepen over de hele wereld is voorbij, helemaal sinds COVID-19. Om klanten te winnen moet je als automerk zorgen voor een fabriek dicht bij de betreffende markt.” Deze filosofie lijkt het Vietnamese merk nu ook in de Verenigde Staten toe te passen.
Dit jaar nog de schop in de grond
Vinfast pakt in ieder geval snel door. Dit jaar nog begint het met de eerste productiefase van de fabriek in Raleigh. In de tweede helft moet de eerste “Made in the USA”-Vinfast de fabriek uitrollen. Ambitieus is deze tijdlijn zeker, maar als de afgelopen jaren ons iets hebben geleerd is het wel dat ontwikkelingen razendsnel kunnen plaatsvinden.