Na een jaar uitvoerig testen in Duitsland en Zwitserland komt er nu een tweede testfase aan voor de Mercedes-Benz eActros. De volledig elektrische truck zal in deze testfase zijn kilometers maken in Nederland als in Belgie. De kans dat je dit specifieke voertuig tegenkomt is echter gering te noemen.
Uitvoerig testen
Mercedes-Benz heeft er voor gekozen om de nieuwe eActros uitvoerig aan de tand te voelen. In de eerste testfase zijn er tien vrachtwagens in Duitsland en Zwitserland ingezet. In deze landen zijn dan inmiddels ook de nodige kilometers gemaakt. Enkel met feedback kunnen de Duitsers de eActros ook goed maken.
Het blijft echter niet enkel bij het testen in hun eigen thuisland en Zwitserland. Voor de tweede testfase is er nu gekozen voor Nederland en Belgie. Er zullen twee vrachtwagens in Duitsland blijven. Hierdoor gaan er een achttal vrachtwagens onze kant op komen. Het is de bedoeling dat op Nederlandse bodem nog de nodige informatie wordt vergaart alvorens de eActros zijn marktintroductie maakt in 2021.
Eerste resultaten
De nieuwe eActros zal voorzien worden van een 240 kWh accupakket. Dit accupakket zorgt in ieder geval voor een fatsoenlijke actieradius van 200 kilometer. Hierbij maakt het niet uit met welke lading er gereden wordt, de route of hoe lastig het terrein is. Deze conclusie trekt Mercedes-Benz zelf na de eerste duizenden kilometers die gereden zijn in de eerste testfase. Overigens is deze minimale actieradius ook een testonderdeel in de tweede fase in Nederland.
De eerste resultaten zijn positief te noemen. Zoals gezegd kunnen wij de actieradius al positief noemen. De berijders van de eActros merken daarnaast op dat de EV net zo makkelijk rijdt in tegenstelling tot een reguliere dieseltruck van het merk. Vooral het beschikbare en hoge koppel bij elke snelheid wordt als een groot voordeel aangestipt.
Het accupakket heeft daarnaast een flinke beproeving moeten doorstaan door hier ook de airconditioning van de truck en het koelsysteem voor de vracht op aan te sluiten. Deze zware beproeving ging volgens de deelnemers zonder problemen. Deze systemen hadden daarnaast ook geen direct effect op de actieradius.
eActros in 2021
De nieuwe eActros zal in 2021 daadwerkelijk gelanceerd worden. Mercedes-Benz zal dan een tweetal versies op de markt zetten. Het gaat hierbij om een 18 tonner en om een 25 tonner. De actieradius bedraagt dan zeker 200 kilometer. Dit laatste is natuurlijk wel afhankelijk hoe zwaar de belading is en onder welke omstandigheden dit vervoerd zal worden.
De eActros kan opgeladen worden aan een 150 kW lader. De vrachtwagen kan dan in twee uur weer volledig opgeladen zijn. Wanneer de eActros aan een 80 kW lader wordt gehangen moet je rekening houden met een laadtijd van drie uur. Bij een 20 kW laadaansluiting of lager moet je echt rekening houden met en halve dag laden voor een volle accu. Dit laatste is voor een transportondernemer geen optie. Hier zal menig ondernemer dus nog wat aanpassingen moeten doen alvorens een dergelijke truck in het wagenpark kan toetreden.