Bi-directioneel laden is een van de ontwikkelingen waarmee elektrische voertuigen kunnen bijdragen aan de stabiliteit van ons elektriciteitsnetwerk. Ook kan deze technologische gebruikt worden om door zonnepanelen gebruikte energie op te slaan en op een geschikt moment terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Deze technologie kan ook worden toegepast in huishoudens met zonnepanelen. Overdag kan de auto de zonne-energie opslaan en deze ’s avonds terug leveren, wat bijdraagt aan een efficiënter energiegebruik en lagere energierekening.
Volgens velen zal bi-directioneel laden een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we over elektrisch rijden denken. Of dat inderdaad zo is, moeten we nog maar afwachten. Er zijn namelijk nogal wat kanttekeningen. Daarom zal het waarschijnlijk zo’n vaart niet lopen. Niettemin is het een heel interessante ontwikkeling.
Kanttekeningen
Het accupakket van de auto heeft bijvoorbeeld te maken met een groter aantal (ont)laadcycli. Dat kan invloed op de levensduur hebben. Dan komt ook de garantie op de accu in beeld. Blijft die intact als er gebruik gemaakt wordt van bi-directioneel laden? Verder is het de vraag of de gebruiker van de auto, nu hij daarmee inkomsten genereert, hoe hij deze aan de Belastingdienst opgeeft. En als het op grote schaal gebeurt, zou je dan ook ondernemer zijn? Hoe zit het dan met de BTW? En wat als het gaat om een auto van de zaak? Mag je die wel als energiebuffer gebruiken? En de laadpas van de zaak? En stel dat je eerst energie van het net betrekt, die ook weer terug levert, en daarna weer van het net betrekt: ga je dan ook twee keer energiebelasting betalen? Er zijn dus nog heel wat onduidelijkheden.
Volkswagen ID-serie geschikt voor bi-directioneel laden
Maar de technologie is er, en die wordt steeds toegankelijker. Het is vooral nog wachten tot de eerste productievoertuigen er geschikt voor zijn. Dat gaat niet lang meer duren. Volkswagen heeft namelijk bekendgemaakt dat meerdere modellen uit de ID-serie, waaronder de ID.3 en ID.4, nu zijn uitgerust met de benodigde software voor deze functionaliteit. Deze mogelijkheid voor bi-directioneel laden is mogelijk door een recente ‘3.5’ software-update. Deze kan zowel bij nieuwe als bepaalde bestaande modellen worden toegepast. Verder moet de auto voorzien zijn van een 77 kWh accupakket.
Randapparatuur
In de beginfase zijn de ID-modellen te integreren met het DC-thuisstation uit de S10 E COMPACT serie van HagerEnergy GmbH, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om de technologie met andere thuislaadstations te laten samenwerken.
De voertuigen kunnen via de DC-laadpoort 10kW terug leveren. Daarmee kan deze dezelfde hoeveelheid energie terug leveren als het gemiddelde huishouden in twee dagen gebruikt, namelijk ongeveer 30 kWh. De auto kan bijna twee volledige dagen stroom leveren zonder dat dit ten koste gaat van de inzetbaarheid van het voertuig. Het accupakket zal niet verder ontladen dan een ‘State of Charge’ (SoC) van 20 procent.
Voorbeeld
Een voorbeeld van bi-directioneel laden in de praktijk is te vinden in de Zweedse gemeente Hudiksvall, in de wijk Stenberg. Hier is een duurzaam bouwproject gestart, waarbij elektrische auto’s als energieopslag dienen. De ID.-modellen van Volkswagen zijn een integraal onderdeel van dit lokale energieopslagsysteem en worden wanneer er meer energie nodig is automatisch geactiveerd door de thuisenergiecentrale.