Volkswagen denkt erover na om één van de aankomende ID-modellen ook van een R-badge te voorzien. R is gereserveerd voor modellen die high performance zijn. Zo is er bijvoorbeeld in de huidige line-up onder meer een Golf R te vinden. Door recente ontwikkelingen is dit ook voor EV’s interessant geworden.
Race
Dat elektrisch rijden en sterke prestaties elkaar niet in de weg hoeven te staan bewees Volkswagen zelf onlangs. Dat deed het toen het recordtijden neerzette in de klimrace Pikes Peak. Hoewel er al eerder aan gedacht werd om een beter presterende variant van een ID-model te maken, werd het idee daar definitief geboren. Dat zou betekenen dat een aangepaste versie van de raceauto uiteindelijk op de openbare weg terecht kan komen.
Doelen
Het plan is echter nog niet helemaal definitief goedgekeurd door de leiding van Volkswagen. Het is namelijk wel belangrijk dat de auto aan bepaalde doelstellingen kan voldoen. De R-badge staat voor in ieder geval een bepaalde mate van presteren. Mocht blijken dat de elektrische auto’s voor op de openbare weg hier niet aan kunnen voldoen, dan zal dus ook geen definitieve goedkeuring hieraan worden gegeven. In het verleden is bij andere fabrikanten gebleken dat te ruimhartig strooien met een bepaald label het label uiteindelijk in waarde laat dalen. Dit wil de Duitse fabrikant in ieder geval voorkomen.
Actieradius
De grootste uitdaging ligt volgens Volkswagen nog altijd bij de actieradius. Op dit moment is het nog altijd zo dat alleen een zuinige elektrische auto een grote actieradius heeft. Een auto die high performance moet bieden zal veel minder ver reiken. Zolang de juiste balans tussen deze twee aspecten niet kan worden gevonden, heeft het volgens de fabrikant geen zin om aan dit plan te denken. Bovendien zal een grotere motor of batterij op dit moment ook nog ten koste gaan van de stroomlijn. Ook dit is niet de bedoeling.