De Volkswagen Up! is – net als de nagenoeg gelijke Seat Mii en Skoda Citigo – net vernieuwd. Deze vernieuwde modellen rijden nog niet eens rond of er is al sprake van een opvolger. Deze wordt zoals verwacht op een vereenvoudigde versie van het MEB-platform gebouwd. Hij zal dan – in tegenstelling tot de huidige modellen – uitsluitend in een volledig elektrische uitvoering verkrijgbaar zijn. Dat dachten we overigens ook van de huidige generatie van de Up!, Mii en Citigo maar daar werden later toch nog een aantal modellen met verbrandingsmotor aan toegevoegd.
Elektrische architectuur: concurrerender en rendabeler
Met de volgende generatie van de kleinste elektrische auto in het Volkswagen-gamma is een verbrandingmotor niet eens meer mogelijk. De MEB-architectuur laat dat gewoon niet toe. Die is helemaal ontwikkeld voor een volledig elektrische aandrijflijn en meer ook niet. Dat speciale elektrische platform heeft een heleboel voordelen, waaronder het kostenplaatje. De kostprijs van een elektrische auto is hiermee namelijk aanzienlijk lager. Dat zal de consument terug zien in de prijs – er wordt gesproken over iets minder dan 20.000 euro – waardoor deze kleine elektrische Volkswagen bijzonder concurrerend geprijsd zal zijn. Bovendien is de marge op deze auto een stuk hoger. De architectuur van de huidige e-Up! is eigenlijk bedoeld voor een verbrandingsmotor. De elektrificatie hiervan is redelijk ingrijpend wat zijn weerslag op de kostprijs heeft. Bovendien is er in Duitsland een aankoopbonus op EV’s waarvan de helft door de fabrikant wordt gedragen. Dat drukt het rendement aanzienlijk.
Opvolger
De vernieuwde Volkswagen e-Up!, Seat Mii en Skoda Citigo werden met heel wat bombarie aangekondigd zodat je niet zou verwachten dat het eind van de life-cycle van deze modellen al zo snel in beeld zou komen. Maar dat is dus wel het geval. De e-Up! wordt opgevolgd door de – hoe kan het anders – ID.1. Dit zal net als zijn voorganger een compacte stadsauto worden die qua look & feel aan de ID.3 doet denken. Ook is er sprake van varianten met een afwijkende carrosserie zoals een cross-over en een minivan. Daarboven komt ook nog de ID.2, die qua formaat vergelijkbaar zal zijn met de huidige Polo. Dit zal meer een SUV-achtig model worden en moet een concurrent van de Ford Fiesta, Renault ZOE, Opel Corsa-e en Peugeot e-208 worden.
Twee accupakketten
Volgens het Engelse CarMagazine, dat zich beroept op een interview met topman Ralf Brandstätter, zal de ID.1 een actieradius van maximaal ongeveer 300 kilometer krijgen. Als we dat vertalen naar de accupakketten waarover in verband met het MEB-platform al eerder is gesproken, dan krijgt de ID.1 niet alleen het bekende accupakket van 24 kWh maar ook dat van 36 kWh.