Volkswagen heeft grootse plannen als het gaat om de ontwikkeling van elektrische auto’s binnen het concern. Zo wil het bedrijf hier de komende jaren veel geld in gaan investeren. Het totaalbedrag zal in 2023 waarschijnlijk uitkomen op €7,9 miljard. Het ziet er dus naar uit dat Volkswagen de bekende dieselgate nu echt achter zich wil laten, en zich volledig wil focussen op duurzame ontwikkeling. In totaal verwacht Volkswagen maar liefst 30 BEV’s op de markt te brengen voor 2025.
Audi voorop
Audi lijkt het bedrijf te zijn wat een leidende rol zal gaan spelen in de ontwikkelingen van het moederbedrijf. Een van de voorbeelden hiervan is het nieuwe “Premium Platform Electric” wat Audi aan het ontwikkelen is. Dit platform zal uiteindelijk de basis moeten vormen voor sportieve EV’s van de Volkswagen Group, waaronder verschillende modellen van Porsche.
Alhoewel Volkswagen en Audi diesels niet helemaal achter zich laten, komt de focus dus wel degelijk te liggen op een elektrische toekomst. Zo hoopt het bedrijf in 2030 uiteindelijk 22 miljoen elektrische auto’s te hebben verkocht. Dat is ruim 50% meer dan het vorige doel. Audi doet in de tussentijd hard zijn best om zijn EV line-up op de markt te brengen. Zo zullen de eerste Audi E-tron’s binnenkort beschikbaar zijn, en wordt er een E-tron Sportback verwacht in het begin van 2020.
MEB-platform
Naast het PPE-platform, wat gebruikt zal worden voor de sportieve EV’s, is er ook nog het Modular Electric Toolkit platform. Het MEB-platform zal voor veel verschillende auto’s binnen de Volkswagen Group worden gebruikt. Het is dan ook de bedoeling dat dit een betaalbaarder platform wordt dan de PPE. Dit platform zal onder andere gebruikt worden voor de elektrische instapmodellen van Volkswagen die de naam ID zullen krijgen. Daarnaast hebben Skoda (met de Skoda Vision iV) en Seat (met de El-Born) ook zeker plannen voor dit nieuwe platform ontwikkeld.
Uitdagingen
Het moederbedrijf van Volkswagen volledig voorbereiden op een elektrische toekomst gaat natuurlijk niet vanzelf. Waar Tesla op het moment een netwerk heeft van 12.000 oplaadstations in meer dan 36 landen, lopen andere automakers hier toch nog erg achter. In Europa is Volkswagen daarom een strategisch partnerschap aangegaan met rivalen BMW en Daimler. In de Verenigde staten werkt het bedrijf nauw samen met Electrify America. Een bedrijf wat op het moment net iets meer dan 100 oplaadstations heeft, maar daar begin juli van dit jaar al 484 van wil maken.