Steeds vaker loop je tegen het probleem aan dat je met jouw klassieke Volkswagen niet overal meer mag rijden. De milieunormen worden steeds strenger, maar de klassieke Volkswagen wordt niet jonger. Binnenkort biedt de fabrikant een dienst aan waarbij de klassieker omgebouwd kan worden naar een volledig elektrische variant. Plotseling voldoet jouw bloedeigen klassieker aan alle normen. Levert hij wat charme in? Ja, ongetwijfeld. Het ongekende geluid en de geur van benzine zal plotseling verdwenen zijn nadat Volkswagen de klassieker heeft aangepakt.
Kleine bedrijven versus Volkswagen
Steeds meer bedrijven richten zich op het ombouwen van een benzine- of dieselauto naar een elektrische auto. Voor een reguliere auto zal het ombouwen geen zin hebben gezien de enorme kosten. Bij klassiekers kan het juist wel een enorm voordeel opleveren. Veelal loop je tegen het probleem aan dat de klassieke auto in bepaalde gebieden simpelweg niet meer mag rijden vanwege milieunormen. Daarnaast is een veel voorkomend probleem dat de motor aan vermogen verliest. Met het ombouwen van de klassieke auto naar een elektrische variant zijn de eerder genoemde problemen plotseling verdwenen.
Het is juist daarom dat steeds meer bedrijven zich in deze markt gaan begeven. Het ene bedrijf is hier succesvoller in als de ander. Zo biedt het ene bedrijf meer maatwerk aan en kunnen ze vaak net wat meer zaken oppakken in vergelijking met een ander. Volkswagen heeft deze vraag inmiddels zien groeien, net als veel andere bedrijven dit hebben gezien. Volkswagen gaat zich mengen in deze nieuwe vorm van dienstverlening. Klanten kunnen nu bij Volkswagen hun klassieke Kever of Volkswagen T1 om laten bouwen naar een elektrische variant. Als je met een oeroude Thriumph aan komt zetten zal de autofabrikant jou toch weer doorverwijzen naar een kleinere specialist.
Volkswagen Kever Cabrio
Voor het ombouwen van een oude Kever heeft de Volkswagen Group wel wat hulp ingeroepen van experts. In samenwerking met e-Classics heeft de fabrikant inmiddels succesvol een oude Kever Cabrio omgebouwd naar een elektrische variant. Dit model zal Volkswagen meenemen naar de aankomende IAA. De elektrische Kever Cabrio heeft de huidige aandrijflijn van de e-Up gemonteerd gekregen. Hierdoor beschikt deze oude Kever plotseling over een hypermodern accupakket van 36 kWh. De elektromotoren leveren een vermogen van 82 pk.
Als deze cijfers bij elkaar gelegd worden kan de ‘oude’ Kever Cabrio nog ruim 200 kilometer afleggen op een volle accu. Volgens de makers kan deze Kever een topsnelheid behalen van maar liefst 150 km/h. Opmerkelijk genoeg presteert de oeroude Kever Cabrio beter in vergelijking met de moderne e-Up. Dit laatste model heeft een actieradius van 190 kilometer en een topsnelheid van 130 km/h.
Toekomst
De Kever Cabrio is uiteraard de eerste vrucht van de samenwerking tussen Volkswagen en e-Classics. Dat er nog andere types omgebouwd zullen gaan worden is een feit. Toch zullen hier nog wat drempels overwonnen moeten worden. Zo zullen de Volkswagen T1 en de T2 niet op de aandrijflijn van de e-Up gebaseerd zijn. Hiervoor zullen beide bedrijven gebruik gaan maken van het MEB-platform welke Volkswagen recentelijk heeft gelanceerd. Op dit platform zal ook de nieuwe ID.3 gebouwd worden. Welke verbeterde prestaties wij dan bij deze klassieke busjes kunnen verwachten is nog niet bekend.
Wat de ombouw overigens gaat kosten is nog niet bekend. Wij verwachten dat dit, net als bij veel andere bedrijven, globaal op € 20.000,- tot € 25.000,- uit zal komen. Dit hangt af van de hoeveelheid maatwerk wat vereist is om de ombouw naar elektrisch mogelijk te maken.
Waar blijft de motor?
Een veelgestelde vraag is waar de originele motor blijft. Het is een terechte vraag, want mede hierdoor wordt de waarde van de klassieker bepaald. Hierover is echter nog niets bekend en mogelijk zullen wij het antwoord op de IAA gaan vinden. Kleinere bedrijven bieden momenteel de mogelijkheid aan om het originele motorblok in de opslag te doen. Wanneer de klassiekers weer teruggebouwd moet worden naar de originele motor zal de waarde in ieder geval niet zakken. Of Volkswagen een soortgelijke dienst zal gaan aanbieden voor hun eigen klassiekers is nog niet bekend.