Vokswagen doet er alles aan om als nieuw en fris merk voor de dag te komen. Na het dieselgate-schandaal is de Duitse fabrikant op zoek naar een nieuwe identiteit, onder andere door alles op elektrisch rijden te zetten. Met die vernieuwing komt nu ook onder andere een nieuw logo. Dat is één van de vele plannen.
Aanpassing
De aanpassing is geen ongebruikelijke stap voor Volkswagen. Door de jaren heen heeft het bedrijf dit al meerdere keren gedaan. De meest recente aanpassing van het logo werd in 2012 gedaan, de keer daarvoor was in 2000. Het logo zal in 2019 worden onthuld. Het zal goed gaan passen bij het elektrische tijdperk, zo verzekeren kenners binnen het bedrijf. Het logo zal ook meer worden geuit in de nabije toekomst.
Digitaal
Door de opkomst van elektrisch rijden, maar vooral de opkomst van connected rijden, is er een nieuwe kijk op merken nodig. Volkswagen denkt bijvoorbeeld aan de manier waarop het logo op smartphones en tablets te zien moet zijn wanneer deze worden gebruikt om de auto te besturen en te controleren. Daarbij komt dat het logo een meer internationale vorm moet krijgen. Strakke lijnen zouden volgens onderzoek een echte Duitse manier van ontwerp zijn. In het elektrische tijdperk wil het merk echter meer als een wereldwijd merk voor de dag komen. Daarvoor gaat het ook marketingstrategieën inzetten.
Onderdeel van de plannen
De veranderingen in de marketingstrategie en het logo zijn onderdeel van de plannen met betrekking tot elektrische auto’s. Het bedrijf gaat de komende jaren zo’n twintig miljard euro steken in elektrische auto’s. Onder andere komt Volkswagen met een gehele nieuwe lijn, I.D. Daarnaast is vorige week al een auto gepresenteerd die voortkomt uit de Chinese joint venture met JAC. Ook op dit vlak zal in de komende jaren meer en meer naar voren komen. De veranderingen worden in 2019 doorgevoerd, net voor in 2020 de auto’s op de markt komen.