Volgens goed geïnformeerde bronnen zal de Volkswagen Golf in 2025 zijn volledig elektrische terugkeer maken. De geheel nieuwe, volledig elektrische Golf zal een vanafprijs hebben van ongeveer 22.500 euro en zal een compacte vijfzits hatchback. Met zijn een totale lengte van “ongeveer4.25 meter” zit het model tussen de huidige generatie Polo en Golf met verbrandingsmotor.
Naam staat nog niet vast
Het is vermeldenswaard dat er op dit moment nog niets officieel is, aangezien Autocar zegt dat Volkswagen deze zomer een conceptauto zou kunnen onthullen die een voorproefje geeft van de nieuwe Golf. De Britse bron vermeldt ook dat de aanvankelijke naam voor dit specifieke model ID.2 was en dat het naamplaatje van de Golf tijdens vergaderingen werd rondgegooid als een mogelijke match voor de gefacelifte ID.3, maar bronnen dicht bij VW zeggen dat dit niet het geval is omdat “de echte waarde van de Volkswagen Golf ligt in een auto ter grootte van de ID.2.”
Eerdere geruchten meldden ook dat de ID.2 een crossover-EV zou blijken te zijn, maar dit is blijkbaar veranderd.
Volkswagen Golf op MEB-Plus-platform
De nieuwe elektrische Golf, die het eerste model zal worden op basis van het bijgewerkte MEB-Plus-platform, zal naar verluidt over nieuwe lithium-ijzerfosfaat (LFP) accus beschikken, laadsnelheden tot 200 kilowatt en standaard een aan de voorzijde gemonteerde elektromotor hebben. Het platform biedt ook ruimte voor vierwielaandrijving.
GTX bloed dood, GTI komt tot leven
Volgens Autocar plant de autofabrikant uit Wolfsburg ook een sportieve, volledig elektrische Golf GTI die tot 250 pk en een sprint van 0-60 in minder dan 7 seconden moet bieden. Nu de GTI-variant het volledig elektrische rijk betreedt, zal het GTX-naamplaatje dat momenteel wordt gebruikt op de ID.4 en ID.5 uiteindelijk worden stopgezet, met een bron die zegt dat “de GTX dood is”.
De Golf lijkt een belangrijk model te zijn voor Volkswagen, waardoor bepaalde huidige benamingen opnieuw onder de loep worden genomen. Hierbij lijkt herkenbaarheid toch de voorkeur te genieten om de verkoopcijfers op peil te houden.
Andere insiders weten te melden dat de verschuiving van namen en inzichten kwam na de ‘lauwe introductie’ van de Volkswagen ID.Life. Dit model werd op zijn zachts gezegd niet met open armen ontvangen. Men ging in Duitsland zelfs zo ver dat de hoofdontwerper werd vervangen naar aanleiding van dit fiasco. In persbericht werd destijds gesproken over een meningsverschil over de elektrische toekomst van Volkswagen.
Tiguan wordt ook volledig elektrisch
Volkswagen gaat zijn best verkochte SUV, de Tiguan met verbrandingsmotor, transformeren tot een volledig elektrische cross-over die ergens in 2025 zal worden onthuld en in 2026 in productie zal gaan in de fabriek van het merk in Wolfsburg, Duitsland.
Het nieuws komt via de Duitse publicatie Handelsblatt , die schrijft dat de autofabrikant de wijziging aankondigde tijdens een vergadering van de ondernemingsraad op het hoofdkantoor, waar de Duitse bondskanselier Olaf Scholz aanwezig was. Na de bijeenkomst bevestigde een woordvoerder van het bedrijf dat een nieuw elektrisch model dat qua grootte en stijl vergelijkbaar is met de Tiguan, in de komende drie jaar zijn weg zal vinden in het assortiment van het merk. Net als de Golf, zal dit model ook worden ontwikkeld op het nieuwere MEB-Plus-platform.
Net als de Golf is de Tiguan in Europa een belangrijk model. De verkoopcijfers over het afgelopen jaar zijn meer dan prima en er is voldoende vraag naar. Met de huidige focus naar volledig elektrisch is het logisch dat ook deze Tiguan de overstap zal maken in de aankomende jaren naar accu’s.
In 2033 volledig elektrisch
Het is duidelijk dat Volkswagen hun plannen opnieuw onder de loep neemt. Al eerder schreven wij hierover, en de plannen lijken nu wat extra kracht te geven. Zo wil het merk in 2033 sowieso al volledig elektrisch zijn, maar met deze berichtgeving komen ook bestaande modellen aan de beurt. De Golf en Tiguan, beide belangrijke en goedverkopende modellen, krijgen in ieder geval de premium-behandeling als het aan de directie ligt.