Wanneer een autobeurs of -evenement dichterbij komt, dan kan de liefhebber zich verheugen op de presentatie van enkele nieuwe modellen. Nu er in het Oostenrijkse Wörthensee een groot evenement is, pakt Volkswagen uit met het onthullen van twee hybride conceptmodellen. Zoals ieder jaar mochten stagiars zich van hun beste kant laten zien.
Hybride
Het evenement in Oostenrijk richt zich specifiek op GTI-auto’s. Normaal gesproken is deze klasse voorbehouden aan benzinemotoren. Bij de Volkswagen GTI Concept wordt de benzinemotor ook nog altijd gebruikt om de voorwielen in gang te trekken. Voor de achterwielen wordt echter gebruikgemaakt van een elektromotor. Hiermee kan in totaal 410pk worden ingezet. Wanneer op lage snelheid wordt gereden, dan kan volledig elektrisch worden gereden op de achterwielaandrijving. Al is dit bij GTI-modellen zelden de bedoeling.
Plug-in
Naast de GTI concept presenteert Volkswagen op het evenement ook de GTE Concept. Dit is een variatie op de eerdere plug-in hybride modellen van de GTE. De stagiars gingen aan de slag met het accupakket. Daardoor is de auto dermate sterker dat hij nu een dubbel zo grote actieradius heeft. Een gewone Golf GTE rijdt op uitsluitend benzine. De accu van 16,8 kWh kan dus net zoveel aan als de benzinemotor zelf kan. Vooralsnog gaat het bij zowel de GTI als de GTE om een showmodel.
In lijn met de plannen
De presentatie van de conceptauto’s ligt wel geheel in lijn met de plannen van Volkswagen. Het bedrijf richt zich volledig op elektrisch rijden. In hoog tempo moeten elektrische voertuigen en hybride voertuigen in het assortiment worden opgenomen. Dit geldt voor alle merken van de VW Group. Daarmee wil het Duitse concern zo snel als mogelijk het Dieselgate-schandaal achter zich laten. Binnen vijf jaar moet alleen Volkswagen al tien nieuwe modellen op de markt hebben. Audi gaat de komende jaren jaarlijks een model toevoegen aan het aanbod.