Kun je je die iconische Volkswagen Kever nog voor de geest halen? De auto die symbool stond voor vrijheid, betaalbaarheid en een vleugje rebellie? Die kleine, goedkope auto met ronde vormen, die de wereld veroverde en autorijden voor iedereen toegankelijk maakte? Weet je ook nog waardoor de eerste generaties van de Volkswagen Golf zo’n succes waren? Ook die was in zijn tijd best wel betaalbaar. Dat is nu overigens wel anders.
Maar Volkswagen lijkt vastbesloten diezelfde droom nieuw leven in te blazen, en dit keer in een elektrisch jasje. Dat wil de Duitse autofabrikant doen met de VW ID.1, een goedkope elektrische auto die volgens Volkswagen in 2027 op de markt moet komen voor een prijs die zelfs de meest zuinige Nederlander doet glimlachen: zo’n €20.000.
Wordt de Volkswagen ID.1 dé gamechanger?
Is dit de gamechanger waar we allemaal op hebben gewacht? Dat verwachten we niet. Volkswagen is namelijk zeker niet het enige merk dat met de ontwikkeling van een goedkoper elektrische auto bezig is. Citroën, Renault en Fiat hebben ook al verregaande plannen en we mogen verwachten dat er in China en Korea ook al soortgelijke plannen zijn gesmeed.
Maar het wordt mogelijk wél een gamechanger voor Volkswagen. De autofabrikant investeerde namelijk miljarden in de ombouw van fabrieken, een nieuw elektrisch platform en de ontwikkeling van een hele reeks elektrische modellen. Het resultaat van die investeringen en inspanning valt tot nu toe behoorlijk tegen. Maar wie weet zal de VW ID.1 (en de al eerder aangekondigde VW ID.2) het tij doen keren.
Algemeen beschouwd zal een echt goedkope auto van een gerenommeerd merk de massa ongetwijfeld kunnen verleiden? Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt, blijft de prijs voor veel mensen een struikelblok. Daarom is het zeker niet verkeerd dat Volkswagen vastbesloten lijkt om die barrière te slechten en elektrisch rijden net zo toegankelijk te maken als de Kever dat ooit in het verleden deed.
De weg naar een betaalbare elektrische Volkswagen
De weg naar een betaalbare elektrische Volkswagen is echter niet zonder slag of stoot verlopen. Aanvankelijk had Volkswagen plannen om samen te werken met Renault, de Franse autofabrikant die ook een betaalbare elektrische Twingo in de pijplijn heeft. Maar die samenwerking liep op niets uit, waardoor Volkswagen nu alleen verder moet. Een uitdaging, zeker gezien de stijgende grondstofprijzen en de felle concurrentie in de markt voor elektrische auto’s.
Maar Volkswagen is niet voor één gat te vangen. Ze hebben immers al bewezen dat ze in staat zijn om hoogwaardige elektrische auto’s te bouwen, met hun ID.-familie als bewijs. En hoewel die modellen niet bepaald goedkoop zijn, hebben ze wel waardevolle kennis en ervaring opgeleverd die Volkswagen nu kan gebruiken om een betaalbare elektrische auto te ontwikkelen.
De basis van de Volkswagen ID.1: MEB Entry-platform
Een van de belangrijkste troeven van Volkswagen is het MEB Entry-platform, een modulaire basis waarop elektrische auto’s in uiteenlopende maar overwegend kleine maten kunnen worden gebouwd. Dit platform is speciaal ontworpen voor goedkopere en betaalbare modellen zodat het de productie- en ontwikkelingskosten aanzienlijk kan verlagen.
Daarnaast kan Volkswagen profiteren van schaalvoordelen. Als een van de grootste autofabrikanten ter wereld kunnen ze grote hoeveelheden onderdelen inkopen en efficiënte productieprocessen opzetten. En wie weet welke technologische innovaties ze nog uit hun mouw schudden om de prijs nog verder te drukken. Denk aan nieuwe accutechnologieën, lichtere materialen of slimmere software.
Wat kunnen we verwachten van de Volkswagen ID.1?
Hoewel Volkswagen nog niet veel details heeft vrijgegeven over de ID.1, kunnen we wel wat speculeren op basis van de huidige trends in de markt. Verwacht een compacte stadsauto met een actieradius van zo’n 200 tot 300 kilometer, perfect dus voor dagelijks gebruik in en rond de stad. Qua formaat kun je denken aan de huidige Volkswagen Up! (die er ook in een elektrische versie was) Daarnaast komt er dus ook een iets grotere variant, de ID.2 waarvan de afmetingen met de huidige polo vergelijkbaar zullen zijn, voor wie meer ruimte en comfort nodig heeft.
Maar hoe zit het met de kwaliteit? Zal Volkswagen concessies moeten doen om de prijs laag te houden? Dat valt nog te bezien. Men deed dat namelijk aanvankelijk wel met de VW ID.3 maar daar kwam men snel op terug. In ieder geval kunnen we verwachten dat ze een auto zullen leveren die niet alleen betaalbaar is, maar ook betrouwbaar, veilig en leuk om in te rijden. Hopelijk zet de Duitse autofabrikant ook flinke stappen met de software want daarover zijn lang niet alle gebruikers tevreden, net zoals over het gebrek aan fysieke bedieningselementen.
Een nieuwe kans voor de ID.-familie
De ID.1 is niet alleen een belangrijke stap in de richting van betaalbaar elektrisch rijden, maar ook een nieuwe kans voor de ID.-familie. Deze reeks elektrische auto’s van Volkswagen heeft tot nu toe niet het verwachte succes geboekt, maar de ID.1 zou daar zoals gezegd wel eens verandering in kunnen brengen. Een echt betaalbare elektrische auto kan het imago van de ID.-familie veranderen én een breder publiek aanspreken.
Daarom wordt de VW ID.1 niet zomaar een goedkope elektrische auto maar ook een symbool van Volkswagen’s ambitie om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken. Het moet een auto worden die de potentie heeft om de markt voor Volkswagen te veranderen en opnieuw een grote groep automobilisten aan te spreken. De Volkswagen ID.1 zal nooit zo iconisch zullen worden als zijn illustere voorganger, de Kever. Daarvoor is de markt nu gewoon te vol. Maar het zou mooi zijn als deze auto Volkswagen helpt om de ID-reeks weer tot een succes om te toveren. De toekomst zal het leren.