Ben jij inmiddels de trotse bezitter van een Volkswagen ID.3? Bereid je dan voor op een bezoek aan de garage. De fabrikant heeft aangegeven dat de software van hun EV een flinke update zal krijgen. Hiervoor is een bezoek aan de dealer noodzakelijk. De update komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Er zijn inmiddels flink wat eigenaren die hun klachten over voornamelijk de software hebben gemeld.
Software is een gevoelig onderwerp
De Volkswagen ID.3 leek in het begin een mooie start te maken. De basis is erg goed, maar de basis van de software is niet meer waard dan een sneeuwvlok bij dertig graden. De ontwikkelaars van deze belangrijke software konden het ontwikkeltempo van de ID.3 duidelijk niet bijbenen. Vlak voor introductie bleek dat de auto nagenoeg onbruikbaar was voor gebruik. Hierdoor werd de wereldwijde introductie tijdelijk opgeschort tot deze problemen waren verholpen.
De problemen leken te zijn verholpen, maar inmiddels duiken de problemen bij de consumenten massaal weer op. Door de haastige ontwikkeling van de software moet Volkswagen nu de ID.3 voor de eerste terughalen naar de dealers voor een grote update. Hierbij worden de eerste kinderziektes weggenomen.
Waslijst aan klachten op de ID.3
De klachten lijken in verschillende soorten en maten voor te komen. Volkswagen heeft zich nooit verscholen voor deze problemen. Sterker nog, bij de introductie gaf men al aan dat op de achtergrond de software grondig verbeterd zou worden. Een update zou dus al aanstaande zijn. Deze tijd lijkt nu te zijn gekomen. Het is echter de vraag welke klachten er nu daadwerkelijk opgelost zullen worden. De waslijst lijkt inmiddels oneindig te zijn. Zo worden er problemen gemeld met de navigatie, storingen in de elektronica, het systeem reageert erg traag of klachten over de actieradius.
Het gevolg van de falende systemen is dat de ID.3 soms plotsklaps stil komt te staan en andere actieve hulpsystemen simpelweg niet meer werken. Hier lijkt Volkswagen dan weer even zich te verschuilen. Volgens het concern is de veiligheid nooit in het geding gekomen en is hun EV ook aan hun strenge veiligheidseisen verbonden.
Geen terugroepactie
Het is goed om te weten dat deze software-update op geheel vrijwillige basis gaat. Volkswagen ziet deze update dan ook niet als een terugroepactie. De veiligheid komt immers niet in het geding. In de aankomende maand zullen de reeds 11.000 ID.3-eigenaren persoonlijk benaderd worden door Volkswagen om een bezoek in te plannen bij de dealer. De update zorgt voor prestatieverbeteringen en voegt een aantal nieuwe functies toe, aldus de Duitsers.
Klanten die momenteel problemen ervaren met de ID.3 kunnen zich direct melden bij de dealer. Er zal direct gekeken worden of er een passende oplossing is, wat volgens Volkswagen wel vaak het geval is. Mocht het probleem niet direct verholpen kunnen worden zal er vervangend vervoer aangeboden worden.
Ondervind jij problemen?
Wij zijn eigenlijk benieuwd of jij problemen met de ID.3 ervaart. Welke problemen ervaar jij dan en hoe heeft Volkswagen deze op dit moment opgelost? Deel jouw ervaring onder dit bericht!