Al meteen na de première van de ID.3 was er al het nodige commentaar op het afwerkingsniveau van de Volkswagen ID.3. Ook de software, die Volkswagen ook pas een paar maanden na de eerste afleveringen compleet had, is volgens velen voor verbetering vatbaar. Nu de VW ID.3 alweer drie jaar op de markt is, vindt Volkswagen het tijd voor een facelift en update.
Wijzigingen qua hardware zijn gering
Volkswagen kondigt hem zelf aan als de “nieuwe ID.3”. Dat klinkt misschien iets te ambitieus. Uiteraard zal Volkswagen het uiterlijk wel wat aanpassen, maar echt opzienbarend zullen de wijzigingen niet zijn. De Duitse fabrikant gaf wat schetsen vrij waaraan we kunnen zien dat de grootste wijzigingen de bumpers en motorkap betreffen. Ook wordt het infotainmentsysteem vernieuwd, dat (uiteraard) ook een groter scherm krijgt. Dat wordt standaard 12 inch. Verder gaat Volkswagen de materialen voor het interieur herzien. Deze worden hoogwaardiger, duurzamer en ‘diervrij’. Verder zijn de verwijderbare bagageruimtevloer en de middenconsole met twee bekerhouders voortaan standaard.
Terug naar fysieke knoppen
Interessant is wel dat Volkswagen gedeeltelijk lijkt af te stappen van het veel bekritiseerde touch-concept. Er schijnen weer fysieke knoppen op het stuur te komen en de indeling van de menu’s wordt overzichtelijker. De aandrijftechniek zal niet zo veel veranderen. Het enige wat daar daadwerkelijk verandert, is het feit dat het kleinste 45 kWh accupakket zal verdwijnen.
“De nieuwe ID.3 bevestigt onze aanspraak op waarde, design en duurzaamheid. Het design is volwassener, de materialen in het interieur zijn van hogere kwaliteit,” aldus Imelda Labbé, lid van de Raad van Bestuur voor Sales, Marketing en After Sales bij Volkswagen.
Software wordt verbeterd
De belangrijkste veranderingen zitten derhalve in de software. De vernieuwde ID.3 wordt logischerwijs geleverd met de nieuwste generatie software. Dat moet niet alleen de systeemprestaties verbeteren. De nieuwe software kan (eindelijk) ook over-the-air updates ontvangen. Ook krijgt hij nieuwe functies zoals Plug & Charge en een intelligente routeplanner.
Uiteraard zal de ID.3 ook worden uitgerust met de nieuwste generatie assistentiesystemen, al zullen deze deels optioneel zijn. Tot die nieuwe assistentiesystemen behoren de “Park Assist Plus with Memory Function” en de “Travel Assist with Swarm Data”. Volkswagen topman Kai Grünitz van de business unit ‘Technische Ontwikkeling’: “Met het gebruik van zwermgegevens in de nieuwste ‘Travel Assist’ zetten we de volgende stap op weg naar sterk geautomatiseerd rijden.”
Straks ook uit Wolfsburg
Op dit moment bouwt Volkswagen de ID.3 op de productielijnen in Zwickau en Dresden in Duitsland. Ondanks de kritiek op de afwerking en software is de vraag groot. Hoewel de vernieuwde VW ID.3 nu al besteld kan worden, zal hij pas over een jaar worden geleverd. Om aan de grote vraag van klanten te voldoen, zal Volkswagen de ID.3 ook in de fabriek in de hoofdvestiging in Wolfsburg gaan bouwen.