Tot nu toe bestaat de ID-reeks van Volkswagen uit een hatchback, een aantal SUV’s en een bestelwagen. Binnenkort komt daar ook een sedan bij, die ID.7 gaat heten. Volkswagen liet er op de CES in Las Vegas een voorproefje van zien.
Hoewel het in Las Vegas gepresenteerde voertuig was voorzien van een fancy camouflage kon je duidelijk zien dat Volkswagen al vergevorderd is met het ontwerp van de VW ID.7. De auto die in las Vegas staat kunnen we zo’n beetje als pre-productiemodel beschouwen. De definitieve versie zal niet meer zo lang op zich laten wachten. Volkswagen heeft de wereldpremière van de VW ID.7 gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar.
Volkswagen ID.7 krijgt actieradius tot 700 kilometer
Die Volkswagen ID.7 zal voor de Duitse fabrikant de elektrische tegenhanger – of opvolger – van de Passat moeten worden. Met een wielbasis van 2,97 meter – wel 20 centimeter meer dan de ID.4 en maar 2 centimeter minder dan de ID.Buzz – zal hij de inzittenden niet alleen een zee aan ruimte bieden. Die grote wielbasis biedt ook voldoende ruimte voort een fors accupakket. Dat is wel nodig ook, aangezien Volkswagen voor de VW ID.7 een actieradius van bijna 700 kilometer belooft.
Voorts wordt de ID.7, die Volkswagen vooralsnog in het Duitse Emden gaat bouwen, niet alleen in Europa aangeboden. De VW ID.7 komt ook in China en Noord-Amerika op de markt.
MEB-platform
Zoals alle andere modellen uit de ID-reeks zal ook de ID.7 gebaseerd zijn op de (mogelijk volgende generatie van de) MEB-architectuur. Behalve de wielbasis, een indicatie van de geplande actieradius en het platform weten we qua prestaties en specificaties nog heel weinig. We mogen verwachten dat Volkswagen in de komende maanden steeds wat meer informatie daaromtrent bekend zal maken.
Eigenlijk geen sedan maar een liftback
Ondanks de camouflage was er op de gepubliceerde foto’s al heel wat van het uiteindelijke productievoertuig te zien. Daarbij zien we dat de koplampen van de Volkswagen ID.7 enigszins afwijken van die van de andere ID. modellen. Volkswagen heeft ook heel veel aandacht besteed aan de aerodynamica. De gehele auto is strak en glad. Het dak loopt ver naar achteren door en loopt in een vloeiende lijn over in de achterzijde. Dat betekent niet alleen voldoende hoofdruimte op de achterbank maar ook dat er heel weinig ruimte is voor een kofferdeksel zoals een sedan heeft. Het is op de foto’s nog niet heel duidelijk maar het kan haast niet anders dan de ID.7 krijgt een grote achterklep. Het is dus eigenlijk geen sedan maar een liftback.
Interieur van de Volkswagen ID.7
Gelukkig heeft Volkswagen zich wat aangetrokken van de vele kritieken op de functionaliteit en het afwerkingsniveau van de ID.3. De VW ID.7 krijgt naar verluidt een ‘premium’ interieur met een hoogwaardig afwerkingsniveau. Net als in de andere ID-modellen zien we ook hier een augmented reality head-up display. Verder is het infotainmentscherm maar liefst 15 inch groot en heeft de auto aanraaksliders voor de bediening van de klimaatregeling.
Die klimaatregeling heeft een aantal slimmigheidjes. De VW ID.7 ‘voelt’ bijvoorbeeld aan de hand van de nabijheid van de sleutel dat de bestuurder de auto nadert. De ID.7 past de interieurtemperatuur dan automatisch aan, al voordat de bestuurder in de auto stapt. De nieuwe, innovatieve ‘Smart Air Vents’ bewegen dynamisch en verdelen de lucht op die manier snel over grote delen van het interieur.