Volkswagen staat al sinds mensenheugenis voor een robuust en tijdloos design, waarbij zo nu en dan wordt teruggegrepen naar iconische modellen uit het verleden en terwijl de sportieve varianten van het Duitse merk natuurlijk ook vermaard zijn. Bij de elektrische modellen zijn het de GTX-varianten die voor de sportieve flair moeten zorgen. De accenten liggen daarbij iets anders dan bij de bekende GTI-varianten waar Volkswagen een reputatie mee heeft verworven. Met de nieuwe ID.Buzz GTX introduceert Volkswagen een elektrische personenbus die het op de oude Volkswagen Transporter geïnspireerde ontwerp aanvult met een aantal sportieve en luxe accenten én onderhuids een extra krachtige aandrijflijn heeft.
De GTX-uitvoering biedt meer power en 4WD
Als we kijken naar hetgeen waarmee de GTX-uitvoering zich onderscheidt van de normale VW ID.Buzz, dan zien we dat de ID.Buzz GTX is uitgerust met een krachtigere elektrische aandrijflijn die dit leuke busje dankzij de twee motoren vierwielaandrijving geeft. Die extra tractie is ideaal om het sterk toegenomen vermogen veilig op de weg te krijgen. De motorprestaties van 250 kW/340 pk en 560 Nm koppel zorgen, mede dankzij de vierwielaandrijving, voor een buitengewoon vlotte acceleratie van 0-100 km/u in 6,5 seconden terwijl de topsnelheid is begrensd op 160 km/u.
Actieradius ongeveer 400 kilometer
De accucapaciteit is gelijk aan die van de normale ID.Buzz. Dat betekent een capaciteit van 79 kWh voor de versie met de standaard wielbasis – dat is overigens wel een verbeterd accupakket – terwijl er 86 kWh beschikbaar is voor de lange wielbasis. Volkswagen heeft de exacte actieradius nog niet bekend gemaakt, maar als we ervan uitgaan dat de GTX-versie door de twee motoren iets minder zuinig is dan zal die rond de 400 kilometer liggen. Wat betreft het snelladen is het Volkswagen gelukt om de mogelijkheden van het 400-volt systeem van het MEB-platform heel goed te benutten, de DC-laadsnelheid bedraagt maar liefst 200 kW. Dat maakt hem, ondanks de wat hogere luchtweerstand, ook prima geschikt om langere ritten mee te maken.
Design en uitrusting
Visueel zet de ID.Buzz GTX een stap vooruit met een gedurfd en onderscheidend design dat de sportieve prestaties weerspiegelt. De strakke lijnen, LED-matrixlichten met adaptieve bochtverlichting en optionele 21 inch velgen geven de auto een dynamische uitstraling, waarbij de ‘retro look’ voor een vriendelijk en vrolijk tintje zorgt. Het interieur is rijkelijk uitgerust met de nieuwste technologieën voor comfort en entertainment, zoals een 12-inch touchscreen infotainmentsysteem, een augmented reality head-up display en een optioneel panoramisch dak.
De slimme integratie van ruimte en functionaliteit maakt dit elektrische personenbusje ideaal voor zowel dagelijks gebruik als avontuurlijke uitstapjes, waarbij hij een uitzonderlijke balans tussen comfort en rijplezier biedt. De geavanceerde ophanging en het adaptieve onderstel zorgen voor een soepele rit, terwijl de intuïtieve bedieningselementen en de responsieve acceleratie de bestuurder volledige controle geven. De integratie van state-of-the-art rijassistentiesystemen, zoals Travel Assist, Front Assist met City Emergency Braking en Lane Assist, verhoogt niet alleen de veiligheid maar verrijkt ook de interactie met het voertuig.
Marktintroductie na de zomer
De ID.Buzz GTX is vanaf zomer 2024 te bestellen in Nederland. Die timing is niet verkeerd, aangezien er ook vanuit China steeds meer elektrische MPV’s komen die heel wat ruimte, luxe en comfort te bieden hebben. De prijzen van de Volkswagen ID.Buzz GTX beginnen waarschijnlijk bij zo’n €75.000.