Met de Volkswagen ID.Every1 zet het Duitse merk zijn missie voort om elektrische mobiliteit toegankelijker te maken. Hiermee breidt Volkswagen het elektrisch aanbod namelijk uit met een compact en betaalbaar elektrisch model dat in 2027 op de markt komt. Met een prijskaartje van ongeveer €20.000 en een actieradius van minimaal 250 kilometer is deze kleine elektrische auto bedoeld voor een breed publiek, dat deze auto waarschijnlijk vooral in stedelijke gebieden zal gebruiken. Dit model volgt op de VW ID. 2all, die in 2026 wordt geïntroduceerd en iets hoger in de markt wordt gepositioneerd.
Betaalbare elektrische auto
De ID.Every1 is niet zomaar een nieuwe auto; het is volgens het persbericht een heel belangrijke stap in Volkswagens strategie om elektrisch rijden te democratiseren. Het merk combineert een herkenbaar design, moderne technologie en een praktische indeling in een compacte, maar veelzijdige auto.
De Volkswagen ID.Every1 als opvolger van de up!
Met de introductie van de ID.Every1 neemt Volkswagen definitief afscheid van de up!, die jarenlang een populair instapmodel was. Dit nieuwe model heeft een lengte van 3.880 mm, waardoor hij net iets groter is dan de up!, maar compacter dan een Polo. Dit maakt hem een ideale stadsauto die ook geschikt is voor langere ritten.
Volkswagen kiest voor een voorwielaangedreven platform op basis van de vernieuwde MEB-architectuur, wat zorgt voor een efficiënte indeling van het interieur. Dankzij deze slimme opzet biedt de ID.Every1 een ruim interieur met vier zitplaatsen en een bagageruimte van 305 liter – meer dan voldoende voor dagelijks gebruik.
Technologie en prestaties Volkswagen ID. Every1
Volkswagen heeft bij de ontwikkeling van de ID.Every1 gekozen voor een 70 kW (95 pk) elektromotor. Hoewel dit niet de krachtigste aandrijflijn is, is het vermogen meer dan voldoende voor stadsgebruik en snelwegritten. De topsnelheid bedraagt 130 km/u, wat hem geschikt maakt voor het Europese wegennet.
Qua accutechnologie kiest Volkswagen voor een efficiënte batterijopstelling, waardoor een actieradius van minimaal 250 kilometer haalbaar moet zijn. Dit betekent dat de ID.Every1 geschikt is voor zowel korte ritten als regelmatige langere afstanden.
Een frisse designtaal met slimme aerodynamica
Hoewel Volkswagen met de ID.Every1 een betaalbare elektrische auto wil neerzetten, betekent dat niet dat er concessies worden gedaan op het gebied van design. Het model volgt de nieuwe Volkswagen-designtaal, die eenvoud, herkenbaarheid en functionaliteit combineert.
Het exterieur wordt gekenmerkt door strakke lijnen, een vriendelijke voorzijde en opvallende 19-inch wielen. Een van de meest opvallende ontwerpdetails is het ‘Flying Roof Concept’, waarbij het dak in het midden iets lager ligt. Dit zorgt niet alleen voor een dynamische uitstraling, maar verbetert ook de aerodynamica, wat de actieradius ten goede komt.
Volgens Volkswagen-hoofddesigner Andreas Mindt draait het design van de ID.Every1 om “stabiliteit, sympathie en een vleugje innovatie”. De auto moet er niet alleen goed uitzien, maar ook een gevoel van vertrouwen en toegankelijkheid uitstralen.
Modern, minimalistisch interieur voor de Volkswagen ID.Every1
Volkswagen gaat voor een opgeruimd en functioneel interieur, waarin digitale technologie een centrale rol speelt. De middenconsole is verplaatsbaar, waardoor de beschikbare ruimte optimaal benut kan worden. Daarnaast krijgt het model een centraal infotainmentscherm en een multifunctioneel stuurwiel.
Maar ook met digitale innovaties
Een interessante innovatie is de software-architectuur, die Volkswagen in de ID.Every1 introduceert. Dit platform maakt over-the-air updates mogelijk, waardoor de auto gedurende zijn levensduur nieuwe functies en verbeteringen kan ontvangen zonder dat een fysiek bezoek aan de dealer nodig is.
Volkswagens toekomstvisie: elektrisch rijden bereikbaar maken
Volkswagen heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet in de elektrificatie van zijn modellen. Met de introductie van de ID.Every1 laat het merk zien dat betaalbare elektrische mobiliteit niet langer toekomstmuziek is, maar binnen handbereik komt.
De ID.Every1 is niet alleen ontworpen als een praktische stadsauto, maar ook als een slim en efficiënt alternatief voor traditionele brandstofmodellen. Met een prijs onder de €20.000 wordt hij een van de meest betaalbare EV’s op de Europese markt.
Hoewel de productie pas in 2027 start, is de Volkswagen ID.Every1 nu al een belangrijke speler in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark. Dit model bewijst dat een compacte en praktische EV niet duur hoeft te zijn, en zou weleens de nieuwe standaard kunnen worden voor stedelijke elektrische mobiliteit.