Volkswagen Group heeft zojuist een bestuursvergadering achter de rug en heeft aangekondigd dat het op weg is naar een substantiële vernieuwing van zijn elektrificatieplannen in de komende vijf jaar. Daarnaast meldt de fabrikant dat men kijkt naar betere plannen rondom de softwareontwikkeling in hun elektrische auto’s.
Sterke groei
Het is niet te ontkennen dat Volkswagen het goed doet met hun elektrische auto’s. De aftrap werd uiteraard gegeven door de ID.3, maar inmiddels is het aanbod flink uitgebreid. Recentelijk werd de Buzz als bestelbus toegevoegd, maar inmiddels kennen wij ook de ID.4 en de minder bekende ID.5. Het zijn allemaal modellen waar in de huidige markt flink wat vraag naar is.
De sterke groei zorgt ervoor dat Volkswagen in Europa goede zaken doet. Op dit moment staat Volkswagen op nummer twee in de verkooplijsten van Europa. Met een flink tempo lijken de Duitsers het Amerikaanse Tesla te naderen. Het productiedoel van 500.000 elektrische auto’s per jaar lijkt eerder gehaald te worden dan aanvankelijk werd gedacht. Sommige analisten beweren zelfs dat Volkswagen volgend jaar de verkopen, ten opzichte van Tesla, zal overtreffen in Europa.
Software als hoofdpijndossier
Vanaf de eerste minuut dat hun eerste elektrische auto de fabriek verliet kampt Volkswagen met problemen in de software. De Duitsers hebben hier nooit een geheim van gemaakt, maar vooralsnog is er geen structurele oplossing gevonden en/of geboden. De autofabrikant wil echter in hun nieuwe vijfjarenplan hier sterke wijzigingen in aanbrengen.
Als belangrijke pijler in de komende vijf jaren zal de software centraal staan. Hier moet meer aandacht voor komen en ook duidelijk beter. In welke vorm wij dit moeten zien is helaas nog niet duidelijk, maar het is duidelijk dat Volkswagen het zelf ook graag anders ziet. Het nieuwe plan zal de verschuiving van het bedrijf naar elektrische auto’s versnellen met deze gloednieuwe softwarestrategie.
Volkswagen wil de overgang naar elektrisch maken
In de komende vijf jaar wil Volkswagen de grote stappen zetten om een volledig elektrisch aanbod te bieden. De overgang moet wel correct gebeuren, maar ergens in de keten zal er ongetwijfeld vertraging ontstaan. Men lijkt hier te hinten naar de productie, want alles heeft een opknapbeurt nodig volgens eigen zeggen.
Het bestuur gaat op 14 maart aanstaande dieper in op de verschillende EV-productiefaciliteiten van Volkswagen om definitieve beslissingen te nemen over wanneer ze zullen overstappen op de productie van EV’s, welke nieuwe fabrieksplannen zullen worden voortgezet en hoe de werksituatie eruit zal zien als gevolg van aanstaande veranderingen. De fabriek in Hannover heeft bijvoorbeeld al een baangarantie gekregen tot 2029. Dit wekt de sterke indruk dat deze fabriek de overstap zal maken naar volledig elektrische autoproductie.
Weinig details
Er zijn nog veel vragen, en afgezien van de vage aankondiging van Volkswagen van een nieuw vijfjarenplan met betrekking tot elektrificatie en software, geeft het nog niet veel concrete antwoorden. Naarmate VW zijn plannen versnelt, zal het meer informatie blijven verstrekken. De volledige details van de recente vergadering van de adviesraad zullen openbaar worden gemaakt tijdens de jaarlijkse mediaconferentie van de autofabrikant op 14 maart 2023.